Premium

Triodos Bank roept op andere keuzes te maken via ‘tegengifjes’

Met een veelvoud aan video’s, gifjes en stories wil de bank consumenten, politici en bedrijven aansporen het verschil te gaan maken.

Opvallen. Dat is wat de duurzame bank Triodos probeert te bewerkstelligen met de nieuwste campagne, gemaakt door Dawn. Met korte formats in de vorm van video’s, gifjes en stories in reclameblokken, timelines en outdoor wil Triodos Bank consumenten, politici en bedrijven laten inzien dat het huidige systeem onhoudbaar is. Met de zogenaamde 'tegengifjes' wordt aangespoord gewoontes te doorbreken.

Tegengifjes als trendbreuk

David Snellenberg van Dawn geeft aan dat deze campagne een trendbreuk is met vorige campagnes. ‘Voorheen gingen we uitvoerig en verdiepend in op thema’s, maar deze campagne is gemaakt voor een breder publiek dat crossmediale campagnes sneller decodeert. We lanceren de tegengifjes op alle kanalen en in alle formaten om overal te proberen de inertie te doorbreken. Uiteraard met de typische Triodos Bank-afdronk. We dringen geen keuzes op, maar laten die bij ons nogal kritische publiek. Dat is ook in het verleden een succesformule geweest om de groei van de bank te realiseren.’

Maud Pinckers, hoofd marketing bij Triodos Bank Nederland: ‘Wij geloven dat de wereld en de economie pas echt gaan veranderen als er radicale keuzes gemaakt worden. Die keuzes moet je niet opdringen maar aanmoedigen, en dat proberen we als Triodos Bank altijd te doen. Het bewustzijn begint er te komen, nu is het tijd om daad bij veelbelovende woorden te voegen.’

Metafoorcampagne

Een overzicht van alle tegengifjes is hier te vinden. Jurian van der Hoeven, Programme Manager bij Dawn, vertelt in gesprek met Adformatie meer over deze zogenaamde tegengifjes.

De campagne bestaat uit veel gifjes en video’s die misschien wat willekeurig lijken, maar wat zie ik nu eigenlijk?

‘Het is een campagne in een metafoorvorm. De campagne is een oproep om andere keuzes te maken. We leven in absurde tijden en Triodos wil het belang van het verschil maken aanstippen. De oproep is gericht aan consumenten, politici, maar ook bedrijven. De gifjes en video’s vormen een soort raadseltjes voor de kijker.’

Er zijn veel gifjes te zien, zoals een vissenkom met goudvissen, een struisvogel met de kop in het zand, maar ook een instortende kerncentrale. Wat betekent dit?

‘Het ene raadseltje is makkelijker op te lossen dan de andere. Zo zijn de goudvissen een metafoor voor niet met de stroom meegaan, maar je eigen stroom te kiezen. Je ziet namelijk een goudvis die buiten de vissenkom terecht komt. Een gifje met een kerncentrale is wellicht ook wat makkelijker te ontcijferen. Elk reclameblok bevat overigens minstens drie van dat soort uitingen voor een gelaagde informatiestroom.’

Wat is het doel van de campagne?

‘Het doel is onder meer om te verwarren. De tegengifjes zullen misschien dan ook wat onduidelijk kunnen aanvoelen voor de kijker. Vandaag de dag zijn er alleen enorm veel standaard bankencampagnes, maar Triodos is niet zomaar een bank. Met deze metafoorcampagne probeert Triodos dan ook op te vallen tussen alle andere banken.’

Deze nieuw campagne is een trendbreuk met eerdere campagnes. Hoe zijn jullie op het idee gekomen om het nu op deze manier aan te pakken?

‘Duurzaamheid is nu heel belangrijk, maar er moeten dan wel bepaalde keuzes worden gemaakt. Het is overigens niet zo dat mensen er onwelwillend tegenover staan. Voor Triodos is het belangrijk om mensen aan het denken te zetten om zo andere keuzes te maken. De bank zelf wil hierin dan ook het goede voorbeeld geven om de oproep om het verschil te maken krachtiger te maken. Het is hier ook een gedachtegoed van de bank dat wordt gedeeld. Een voorbeeld van dat gedachtegoed is dat er bij Triodos geen sprake van een bonuscultuur.’

Credits

Concept en strategie: Dawn
Creatie en productie: Rogier van der Zwaag X Javier Jaén X Dawn Productions
Postproductie: Ambassadors
Sounddesign: Soundcircus
Muziek: M-Ost Audio Post

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie