Premium

5 vragen aan Jordi van de Bovenkamp (Newsjackathon)

Vanavond is de start van de eerste Newsjackathon: 24 uur lang creatieve inhakers, geïnspireerd door de actualiteit. We stelden vijf vragen aan mede-organisator Jordi van de Bovenkamp (Boomerang Create).

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Toeval dat jullie de  vanavond organiseren?
‘Nee hoor dat is geen toeval. Gonnie Spijkstra (Verse Reclame) liep al een lange tijd met dit idee en wij vonden het leuk om hieraan mee te werken. Het nieuws heb je niet in de hand dus vandaar dat we voor deze datum hebben gekozen. Het is de eerste keer dus willen we natuurlijk wel genoeg nieuws hebben waar we mee aan de slag kunnen. Wij hopen dat het WK inspirerend werkt!’

Wat is jouw definitie van de ultieme ‘newsjacketeer’?
‘Volgens mij zijn er verschillende profielen. Ik vind het juist mooi als iemand zijn eigen stijl creëert en een eigen domein claimt. Het nieuws is zo breed dus er is ruimte genoeg om dit te doen. De ultieme newsjacketeer heeft dus een eigen gezicht en zit binnen een bepaald domein bovenop het nieuws.’

Hoe ziet het optimale newsjackateam eruit?
‘Ja dat gaan we straks zien. We hebben een aantal winnaars uitgenodigd en één team zal winnen. Vind je het goed als ik deze na afloop beantwoord?’

Wat is eigenlijk de bedoeling van deze Newsjackathon?
‘Er zit niet echt een groter doel achter, gelukkig niet. Het was gewoon een leuk idee en dus dachten we gaan het gewoon doen. Straks zal blijken of het ook een goed idee was. Voor nu gaan we gewoon met een groep creatieve mensen doen wat we leuk vinden. We hebben een aantal toffe sprekers uitgenodigd zoals Jon Burkhart en King Adz. Het gaat dit keer meer om de creativiteit waarbij we elkaar gaan inspireren rondom het vak newsjacken.’

Waar gaan jullie vooral op letten bij de newsjack-creaties?
‘Snelheid is natuurlijk erg belangrijk omdat het nieuws ook weer zo voorbij is. Verder is de originaliteit belangrijk als je gaat inhaken op dezelfde items dan loop je het risico dat je dezelfde dingen bedenkt. Ik vind het juist leuk als mensen een onverwachtse invalshoek weten te vinden.’

Hoe hou je 24 uur lang de boel fris?
‘We zetten af en toe de ramen tegen elkaar open…Nee, even serieus: we hebben een vol programma op een mooie locatie. Ik hoop dat we kop over kop mooie dingen gaan bedenken en zo de energie erin houden. Verder hebben we 2 extra busjes deodorant gekocht.’

Organisatoren Boomerang Create & Verse Reclame hebben de meest creatieve koppen van Nederland bijeen geroepen voor een nachtje cultureel verantwoord doorhalen. Ze moeten de komende 24 uur iedere drie uur een newsjack laten zien. Het winnende team krijgt een contract aangeboden als creatief bij Boomerang Create en gaat naar het Pictoplasma Festival in Berlijn. De Newsjackathon wordt georganiseerd in Hotel Not Hotel en start om 18:00.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie