Betekent internet het einde van de reisbranche?

De toenemende invloed van internet en de deregulering in de reisbranche hebben flinke consequenties. Toch zullen reisagentschappen niet helemaal verdwijnen, alleen de kleinere krijgen het wel moeilijk. Bovendien kan economische blokvorming leiden tot langere wachttijden, meer kans op verlies van bagage, duurdere tickets en minder eenvoudig bereikbare bestemmingen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De huidige relatie tussen reizigers en reisagent kan alleen blijven voortbestaan als erkend wordt dat reisagenten over een financiële compensatie voor verleende diensten mogen onderhandelen. Ook moet de EU niet met een open skies verdrag met de Verenigde Staten komen. Anders zal het globale distributienetwerk voor internationale tickets uiteenvallen. Allianties of andere vormen van consolidatie worden dan belangrijker, zoals nu bijna het geval is tussen KLM en Air France.
Dit stelt Jaco Appelman in zijn proefschrift Coördinatie van mondiale interorganisationele toerismenetwerken: veranderende vormen van coördinatie tussen reisagenten en luchtvaartmaatschappijen, waarop hij vrijdag 19 maart 2004 promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Liberalisatie, deregulering en internet hebben ervoor gezorgd dat de meeste toeristen en reizigers in de Verenigde Staten betalen voor de diensten die een reisagent verleent. Er zijn verschillende grote luchtvaartmaatschappijen die met elkaar kunnen concurreren in één nationale markt. Appelman onderzocht of de coördinatie van de relatie tussen luchtvaartmaatschappijen en reisagenten verandert door de toenemende invloed van internet en deregulering. Hij stelt dat de kans op sterkere economische blokvorming groter wordt door verschillen tussen de Europese Unie, de Verenigde Staten en de rest van de wereld. Voor de reiziger betekent dat waarschijnlijk langere wachttijden tijdens het overstappen, meer kans op verlies van bagage, duurdere tickets en minder eenvoudig bereikbare bestemmingen.

Daarnaast betoogt de promovendus dat we het normaal vinden dat we bijna overal kunnen komen, dat de reissector een belangrijke rol vervult bij innovaties en dat reisagenten steeds vaker tickets voor klanten boeken via elektronische kanalen. Internet en alle veranderingen die daarmee samenhangen zullen reisagenten niet wegvagen, hoewel de kleinere het wel moeilijker krijgen. Door de veranderingen in de structuur van de reissector kan de innovatieve kracht ervan verloren gaan. Daarom moeten de huidige vormen van coördinatie in stand gehouden worden. Voorwaarde is wel dat er compensatie wordt geboden voor het feit dat reisagenten taken in opdracht van luchtvaartmaatschappijen moeten uitvoeren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie