Bruto media-bestedingen plus 1,7 pct in 2008

De bruto mediabestedingen zijn in 2008 met 1,7 procent gestegen naar ruim 6,2 miljard euro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het eerste kwartaal van 2008 werd er nog een groei genoteerd van 5,2 procent. Na een groei van 2,9 procent in het tweede kwartaal en 4,8 procent in het derde kwartaal, zijn de bestedingen in het vierde kwartaal als gevolg van de kredietcrisis gedaald met 3,5 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Dit blijkt uit het Jaarboek Bruto Mediabestedingen 2008 dat Nielsen binnenkort publiceert.

De mediumtypen internet (9,8 procent), radio (7,1 procent), folders (4,3 procent) en out of home (3,7 procent) noteerden in 2008 de grootste groei en kwamen boven het marktgemiddelde uit. In dagbladen (-0,5 procent), sponsored magazines (-2,3 procent), vakbladen (-2,9 procent), publiekstijdschriften (-3,3 procent), nieuwsbladen (-7,8 procent) en bioscoop (-30,3 procent) namen de bestedingen af ten opzichte van 2007 (de sterke daling van bioscoop wordt veroorzaakt doordat Screenvision eind 2007 de Nederlandse markt heeft verlaten en diens activiteiten niet zijn overgenomen door een andere exploitant). Televisie noteerde nog wel groei, maar kwam met 1,5 procent onder het marktgemiddelde uit. In het laatste kwartaal van 2008 groeiden alleen de bruto mediabestedingen van internet (6,3 procent) en radio (3,0 procent) ten opzichte van het laatste kwartaal van 2007.

Over heel 2008 heeft de branche van horeca, toerisme en recreatie de grootste groei laten zien (14,9 procent). De bruto mediabestedingen van deze branche zijn in 2008 ten opzichte van een jaar eerder voor het grootste gedeelte uitgegeven aan out of home (24 procent), televisie (21,7 procent), radio (21,6 procent) en internet (21,6 procent). De uitgaven aan bioscoop (-49,4 procent), sponsored magazines (-32,2 procent) en nieuwsbladen (31,4 procent) zijn het sterkst afgenomen. De bestedingen aan consumentenelektronica (-10,6 procent) en zakelijke dienstverlening (-10,0 procent) zijn het meest gedaald.

In het laatste kwartaal van 2008 noteerden de sectoren agrarisch (32,6 procent), horeca, toerisme en recreatie (14,1 procent) en medisch (13,1 procent) de grootste groei. De grootste dalers waren huis en tuin (-23,7 procent), consumentenelektronica (-20 procent), was- en reinigingsmiddelen (-19,2 procent), financiële dienstverlening (-12,6 procent) en voedings- en genotmiddelen (-11,6 procent).

In januari 2009 was er sprake van stijging van 1,3 procent ten opzichte van januari 2008. Dit was vooral dankzij out of home (23,1 procent), televisie (4,4 procent) en sponsored magazines (2,5 procent). De publiekstijdschriften noteerden een groei van 0,8 procent. Alle andere mediumtype noteerden een daling in januari. Nieuwsbladen daalden het meest: -36,1 procent. Ook bioscoop (-12,9 procent), vaktijdschriften (-8 procent), dagbladen (-5,5 procent), folders (-3,3 procent) en radio (-2,2 procent) noteerden een daling van de bruto mediabestedingen in januari 2009.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie