Campagne moet hoge horecaprijzen wegpoetsen

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) is maandag op de openingsdag van de horecavakbeurs Horecava in de Amsterdamse RAI een grootscheepse imagocampagne begonnen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het eerste eurojaar hebben Nederlanders door forse prijsstijgingen volgens de brancheorganisatie een te negatief beeld van de horeca gekregen. Voorzitter S.J. Geenemans van KHN erkende bij het geven van het startsein voor de campagne dat ‘al gauw de verdenking van een poetsprogramma’ kan optreden. De koepelorganisatie werd eind vorig jaar nog door minister Hoogervorst van Financiën op het matje geroepen wegens de forse prijsstijgingen in cafés en restaurants sinds de invoering van de euro.

Volgens Geenemans klopt het dat ‘een beleid van margeverbetering is gevoerd’ in de horeca. Volgens hem was dat echter ‘puur uit lijfsbehoud’ om de stijgende kosten het hoofd te bieden. Het bedrijfschap Horeca en Catering wees er maandag ook op dat bijna de helft van de circa 20.000 eethuizen in Nederland te weinig winst maakt om te overleven op de langere termijn.

KHN voert al meerdere jaren het beleid de horecaprijzen harder te laten stijgen dan de inflatie. Om de marges te verbeteren, stegen volgens Geenemans in 2001 de café- en restaurantprijzen gemiddeld met 6,8 procent. ‘Daar hebben wij in 2002 een prijsstijging van 6,1 procent tegenover geplaatst’, stelde hij. Dit toont volgens hem aan dat de horeca de invoering van de euro niet massaal heeft misbruikt.

Volgens Geenemans zal de sector in dit nieuwe jaar meer positieve kanten van de horeca naar voren brengen. Bijvoorbeeld dat Nederland sinds vorig jaar met het Rotterdamse Parkheuvel een driesterren restaurant in huis heeft en dat de sector jaarlijks aan 150.000 jongeren een bijbaan verschaft. Bovendien verwacht KHN dat de horecaprijzen dit jaar gelijke tred houden met de inflatie van 2,5 tot 3 procent.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie