Premium

Creatieve industrie is de aanjager van hoogconjunctuur 2015-2018

Volgens de Monitor Creatieve Industrie 2019 is het aantal banen in de creatieve industrie gedurende 2015-2018 gegroeid met 3,4% per jaar.

Slaven Mandic, Director of Advertising Mediahuis

Dat is twee keer de gemiddelde jaarlijkse groei van de gehele economie. Dat blijkt uit de Monitor Creatieve Industrie 2019 die gisteren door Media Perspectives is gepresenteerd. Voor ICT is het gemiddelde jaarlijkse groeicijfer 2,6 procent. De creatieve industrie en ICT zijn daarmee aanjagers van de economische groei in de periode van hoogconjunctuur tussen 2015 en 2018. Gezamenlijk zijn beide sectoren inmiddels goed voor 7,7 procent van de banen in Nederland, de creatieve industrie voor 4 procent. Dat komt neer op 344.000 banen. ICT is goed voor 3,7 procent (320.000 banen).

Andere opvallende uitkomsten van de de Monitor Creatieve Industrie 2019 zijn:

- Design is de sterkst groeiende bedrijfstak binnen de creatieve industrie met een groei van ruim 12.000 banen in de jaren 2015-2018. Dat is een gemiddelde groei van maar liefst van 16 procent per jaar. Op het grensvlak van creativiteit en digitale technologie vindt veel innovatie en groei plaats. Dat is in het vooral zichtbaar in de bedrijfstakken digital design en gaming.

- Kleinschaligheid (zelfstandig ondernemerschap) is een kenmerk van de creatieve industrie. Met 4 procent van de banen is de sector verantwoordelijk voor 11,3 procent van alle bedrijfsvestigingen.

- Vanaf 2015 verbindt de creatieve industrie banengroei aan waardegroei. Sinds 2017 groeit de waarde zelfs sterker dan het aantal banen en verbetert het verdienvermogen. Oftewel, er wordt beter verdiend. Binnen de ICT-sector zette de omslag naar verbetering van het verdienvermogen eerder al in, vanaf 2011.

'Embedded' creativiteit neemt toe

- Voorts neemt de concentratie van creatieve en ICT-banen in steden toe. Amsterdam is met meer dan 100.000 banen met afstand de belangrijkste creatieve en ICT-stad van Nederland. Sinds 2018 zijn er tien steden met meer dan tienduizend banen in de creatieve industrie en ICT samen, in 2015 waren dit er nog zeven. Relatief gezien telt Hilversum de meeste banen in de creatieve industrie en ICT.

- Uit de Monitor blijkt tevens dat tussen de 40 en 60 procent van de in Nederland werkzame creatieve professionals, inmiddels buiten de creatieve industrie werkt. De zogeheten embedded creativity neemt dus toe.

- Naaste de economische waarde van de groei van beide, verwante sectoren is er tenslotte ook gekeken naar de maatschappelijke waarde. De Monitor zegt daarover: 'De maatschappelijke waarde van creatieve productie ontstaat door het ontwikkelen van toekomstgerichte ideeën en concepten die bijdragen aan een beter functionerende samenleving. Dat geldt ook voor de inrichting van het maatschappelijke debat. De creatieve industrie is daarmee ook van groot belang voor de werking van ons democratisch systeem.'

Lees hier het hele rapport.

En lees hier het bijbehorende De creatieve industrie in acht profielen, met portretten van creatieven die de groei verpersoonlijken - onder wie Slaven Mandic, Director of Advertising Mediahuis, en Vincent van de Wetering van MediaMonks.

Amsterdam telt meer dan 100.000 banen in de creatieve industrie en ICT
Amsterdam telt meer dan 100.000 banen in de creatieve industrie en ICT
Vincent van de Wetering van MediaMonks
Vincent van de Wetering van MediaMonks
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie