De merkkracht van Beiersdorf

Het Duitse Beiersdorf staat bekend als een merken-powerhouse. Toch staat het concern nu enigszins onder druk. Maar met megamerken als Nivea kan Beiersdorf prettig diversificeren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zelfs Beiersdorf heeft last van de recessie. Met name op de Duitse thuismarkt is de vraag behoorlijk ingezakt. Daarnaast heeft de fabrikant van A-merken als Nivea, Hansaplast, Labello en Atrix last van de goedkopere huismerken van retailers. Het lijdt dit jaar, net als bijvoorbeeld Unilever, bovendien onder de sterke euro. Dus zal naar verwachting de omzet in 2003 nou eens niet groeien.
Beiersdorf heeft de afgelopen jaren het merkenbestand flink uitgedund, en tien ‘merkenfamilies’ overgehouden.
Nivea is al jaren de absolute cashcow van het concern. Het merk presteert duizelingwekkend: in 54 landen is het marktleider. Vanaf 1990 groeit het merk jaarlijks met dubbele cijfers. Nivea alleen al genereerde in 2002 2,6 miljard euro omzet. Maar regeren is vooruitzien. Beiersdorf zet al enige tijd in op diversificatie. Nu scoort het ook met productlijnen als Nivea Visage (drie keer groter in Duitsland dan de nummer twee) en Nivea for Men.

< SIZE=1>Bron: Werben & Verkaufen<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie