Feedback verzamelen via online enquêtes doe je zo

Of je nu de mening van je klanten wil weten, een imago-onderzoek wil voeren of je website wil evalueren

Een online enquête is dé tool om feedback te verzamelen.

Iedereen kan enquêtes maken, maar hiermee waardevolle inzichten vergaren is niet altijd zo makkelijk. Er komt heel wat kijken bij het opstellen van de perfecte vragenlijst. Daarom hebben we een handige checklist gemaakt die je van a tot z zal begeleiden.

Tijd om aan de slag te gaan! Volg de volgende stappen en creëer een online enquête volgens de regels van de kunst.

Bereid je enquête project goed voor

Goed begonnen is half gewonnen. Vooraleer je de vragenlijst kan opstellen, denk je best goed na over de volgende 4 vragen:

  • Waarom maak ik deze enquête? Heb ik een duidelijk doel in gedachten voor mijn enquête? Kan ik de resultaten ervan gebruiken om mijn vraag of probleem op te lossen? Gaat deze enquête leiden tot waardevolle inzichten?
  • Van wie wil ik feedback krijgen? Hoe ziet mijn steekproef er uit? Importeer ik een specifieke contactgroep, zoals mijn klantenbestand, of wil ik een zo groot mogelijke steekproef? Als je veralgemeenbare resultaten wilt, zorg er dan voor dat je een representatieve steekproef gebruikt.
  • Hoe ga ik mijn enquête verspreiden? Verstuur ik e-mails, of wil ik mijn community via social media bereiken? Of stuur ik de enquête-uitnodigingen misschien via SMS?
  • Wanneer lanceer ik mijn enquête? Heb ik al een plan opgesteld met alle belangrijke data van het hele project? Hoe lang blijft mijn enquête lopen? 

Wanneer je deze belangrijke vragen hebt beantwoord, kan je aan het echte werk beginnen.

Denk aan de respondent

Waardevolle inzichten verzamel je niet alleen met de juiste vragen. Het is ook ontzettend belangrijk dat je enquête volledig ingevuld raakt. Afhakende respondenten zijn immers een grote ramp, dus dat moet je vermijden. Houd daarom best de volgende puntjes in het achterhoofd bij het maken van de enquête. 

  • Als je meer wil weten over de socio-demografische achtergrond (leeftijd, geslacht, …) van je respondenten, plaats deze vragen dan aan het begin van je enquête. Heb je deze gegevens al? Dan kan je deze stap meteen overslaan.
  • Gebruik gepaste vraagtypes en laat alle vragen bijdragen tot je onderzoeksdoel. Stel er zeker niet teveel. Hoe korter de enquête, hoe beter!
  • Hanteer een helder en makkelijk taalgebruik zonder vakjargon of ingewikkelde terminologie. Als je echt moeilijke woorden wil gebruiken, geef dan een korte definitie. Zo verdwijnt de kans op misinterpretatie. 
  • Leg je respondenten in de watten en gids hen vlot door je enquête door duidelijke instructies te geven bij de vragen.
  • Gebruik een correcte enquête logica, omdat elke respondent een verschillend profiel heeft en waarschijnlijk niet hoeft te antwoorden op elke vraag.
  • Let zeker ook op de volgorde van de vragen. Orden ze van algemeen naar specifiek en groepeer ze per onderwerp. Gevoelige vragen plaats je best aan het einde van je enquête.
  • Voeg een opmaak toe die herkenbaar en uitnodigend is. Gebruik hierbij zeker je eigen branding (logo, kleuren, domeinnaam).

Om er zeker van te zijn dat alles correct is ingesteld, kan je best nog enkele dingen testen door de enquête al een keer uit te sturen naar collega's of vrienden. Loopt alles zoals het hoort? Dan ben je klaar om te lanceren!

Maak zelf een GRATIS enquête

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →