Finale van Euro2008 meer dan ? 300 miljoen waard

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Volgens onderzoek van , een van de hoofdsponsors van , vertegenwoordigt de finale tussen Spanje en Duitsland een economische waarde van meer dan 300 miljoen euro. De Spanjaarden strijken bij winst een geldbedrag op van ? 23 miljoen, de Duitsers moeten het dan met een miljoen minder doen door hun nederlaag in de groepsfase tegen de Kroaten.

Bij verlies van "La Selección" is het toernooi voor Spanje nog altijd goed voor ? 20 miljoen en bij een dergelijk resultaat van "Die Mannschaft" keren de Duitsers met een miljoen minder naar huis. De economische waarde van een eventuele winst kan volgens het MasterCard-onderzoek echter oplopen tot ruim ? 90 miljoen, vooral veroorzaakt door sponsorcontracten, televisierechten, de stijgende verkoop van toegangskaarten, merchandising, toerisme en een stijging van het consumentenvertrouwen. Voor de verliezer worden deze effecten nog altijd goed geacht voor een bedrag van ? 40 miljoen.

De cijfers van dit nieuwe onderzoek, die zijn gepresenteerd aan de vooravond van de finale in het in Wenen, borduren voort op een eerder onderzoek, waarin MasterCard becijferde dat de totale waarde van het toernooi in Zwitserland en Oostenrijk kon oplopen tot 1,4 miljard euro.

De benefit voor de beide organiserende landen zou goed zijn voor 470 miljoen euro, met alleen de finale al voor 100 miljoen. De andere in het onderzoek aangehaalde factoren voor de genoemde bedragen worden gevormd door "de groeiende economische betekenis van voetbal voor de supporters, teams, sponsors en de nationale economie."

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie