Marktonderzoeker moet zich positioneren

Wat wordt de toekomst van de marktonderzoeker: databoer of consultant klantkennis?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het valt te verwachten dat data steeds meer een commodity worden. Ook een dataleverancier zal meer-waarde moeten toevoegen en strategisch marktinzicht erbij leveren om niet al te zeer af te zakken in de ke-ten. Omgekeerd zal de consultant een bottom-up consultant zijn, niet een visionair die orakelt aan de direc-tietafel maar een adviseur die inzicht in de markt kan vertalen in managementtaal. De twee uitersten – leve-rancier versus consultant – komen dan al snel weer dichter bij elkaar.
Wat worden de belangrijke ontwikkelingsstappen voor de bedrijfstak:

  • Bruggen leren bouwen tussen data en beslissen.
  • Een nieuw marktonderzoeksparadigma ontwikkelen – data en analytische vermogen combineren.
  • Holistisch gaan denken – alle beschikbare bronnen inzetten.
  • Een generatie conceptuele denkers aantrekken om te kunnen denken in business concepten.
  • Multidisciplinair gaan werken samen met andere marketingspecialisten.
  • Creativiteit stimuleren en koesteren.
  • Leren communiceren met managers (een verhaal vertellen).

    Bron: Research World

  • Plaats als eerste een reactie

    Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

    Word lid van Adformatie → Login →
    Advertentie