mededogende managers houden het gezellig

10 redenen om het 2e ‘Compassionate Leadership’ inspiratieseminar, dat op 10 September a.s in Rotterdam wordt georganiseerd, te bezoeken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op 11 juni j.l bezocht ik het eerste Compassionate Leadership inspiratieseminar, dat bestond uit een lezing van de Tibetaans boeddhistische leraar Lama Jigmé Namgyal met een aansluitende Q&A onder leiding van compassionate leadership coach/trainer Henco van der Weijden en een aantal gerelateerde workshops. Hier volgen mijn 10 belangrijkste learnings van de dag:

Volgens Lama Jigmé Namgyal verstaat de compassionate leader eerst en vooral de kunst van het ‘gezellig’ maken. Voor velen is geluk een moeilijk te bevatten en beschrijven begrip. Maar iedere Nederlander begrijpt de bedoeling van het begrip ‘gezellig’. De compassionate leader beseft dat iedere medewerker binnen een organisatie het eerst en vooral gezellig wil hebben en dat het zijn/haar verantwoordelijkheid is daar aan bij te dragen. Dus zorgt de compassionate leader eerst en vooral voor die gezelligheid. En gezelligheid wordt geboren uit harmonie, maar evenzo uit een hoge mate van intimiteit en interactie.

De compassionate leader kent het verschil tussen welvaart en welzijn. Sterker, hij/zij stelt welzijn voor welvaart. Alleen welvaart die voortkomt uit welzijn is namelijk gezond. De basisvraag van elke compassionate leader luidt dan ook: maakt deze beslissing gelukkig en draagt die bij tot het geluk van de stakeholders?

Compassionate leadership is eigenlijk niks meer en minder dan menselijk leiding geven. Mensen niet behandelen als resources (machines, nummers, assets), maar als mensen. Daarom ook beseft hij/zij zich terdege dat hij geen manager is. Hij/zij is een mens met een baan als manager, en handelt vanuit het mens-mens en niet vanuit manager-medewerker-beginsel.

Compassionate leadership is in het hier en nu handelen met het vizier op de toekomst. De compassionate leader weet dat de korte termijn en lange termijn dezelfde zijn. Alles wat we vandaag doen heeft rechtstreekse gevolgen voor morgen.Karma heet dat.

Compassionate leadership is mindful management. Oftewel: het gedrag van de manager wordt gestuurd door opmerkzaamheid en werkelijkheid, en is niet vertroebeld noch gestuurd door illusionaire gevoelens en gedachtes. De compassionate leader handelt daardoor liefdevol, maar gevoelloos. Hij ziet de werkelijkheid zoals die is en weet dat dit is anders is dan dat hij denkt. Hij/zij is eerst en vooral een zelfmanager; hij geeft eerst en vooral leiding aan zichzelf.

De compassionate leader heeft geen last van de zelfopgelegde pseudo ‘drukdrukdruk’-stress, maar heeft het juist zo rustig mogelijk. Hij/zij zorgt voor zoveel mogelijk rust en stilte in de bedrijfsvoering.en staat voor ruimte voor contemplatie en concentratie. De compassionate leader mediteert en ziet zelfontwikkeling als de enige écht relevante managementtraining.

De compassionate leader is in balans. Zowel werk & prive, hoofd & hart, inspanning & ontspanning, zacht & hard, geld & geluk, welzijn & welvaart: hij/zij bewandelt bij alles altijd de Middenweg.

Compassionate leadership gaat over non dualistisch leiderschap. Het kent geen onderscheid tussen jij ik, maar alleen een wij. Het gemeenschappelijke overstijgt altijd het eigen belang. De compassionate leader is dan ook egoloos. Hij/zij denkt niet in conflicten, maar in compassie. Hij/zij denkt niet in oplossingen, maar in openingen. De compassionate leader is niet uit op goedkeuring of afkeuring, straffen of belonen maar op stimuleren en motiveren.

Compassionate leadership gaat niet over workplace maar over workspace. De compassionate leader schept ruimte waar werknemers in vrijheid hun volste potentieel kunnen benutten. Hij/zij controleert niet, maar laat juist los. Want hij/zij weet dat vrijheid de belangrijkste voorwaarde is voor een gevoel van gezelligheid. Zijn/haar belangrijkste taak is dan ook het verruimen. Vertrouwen is zijn/haar belangrijkste medicijn. Vastgrijpen, vernauwen en verstarren zijn de belangrijkste vergiften.

Compassionatel leadership is dienstbaar. De compassionate leader geeft. Hij/zij geeft aandacht, hij/zij geeft vrijheid en geeft support. Hij/zij doet wat de werknemers van hem vragen in plaats van dat werknemers doen wat de manager vraagt. De compassionate leader is niet verheven boven, maar verbonden met zijn/haar werknemers, want alleen vanuit gelijkheid kan echt contact, echte interactie en echte relaties ontstaan.

Ik kan een ieder die op zoek is naar een beetje verdieping van zijn/haar management werkzaamheden, een bezoek aan het aanstaande inspiratie seminar van harte aanraden. Kijk voor meer informatie op:

http://compassionate-leadership.com

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie