mobiel gebruik bij baby's, peuters en kleuters

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De mobiele telefoon wordt volwassen; steeds meer mensen gebruiken de mobiel naast bellen en SMSen ook voor andere zaken. E-mailen, videos kijken, muziek luisteren, informatie op zoeken, navigatie, games zijn op veel toestellen net zo eenvoudig te gebruiken als op de pc.

Het mobiele bezit wordt ook steeds jonger. Twee jaar geleden was 50% van de 10-jarigen in bezit van een mobiele telefoon. Uit onderzoek blijkt dat dit nu is op gelopen naar 65%! De mobiel is een apparaat geworden die de secundaire behoeften van alle leeftijdsgroepen kan vervullen.

Hoe zit het met het mobiele gebruik van allerjongsten onder ons?

Uit een in 2009 gepubliceerd onderzoek blijkt dat 7% van de 5 jarigen een mobiele telefoon bezit. Cijfers van de doelgroep jonger dan 5 jaar zijn er helaas niet.

Onlangs was mijn 2 jarige nichtje bij mij op visite. Mijn iPhone trok al snel haar aandacht. Met veel plezier was de peuter enige tijd zoet met het apparaat. Naast dat ik haar angstvallig en nerveus in de gaten hield dat de iPhone niet op de grond zou vallen, dacht ik aan de grote diversiteit van mobiele mogelijkheden voor baby's, peuters en kleuters. Een mobiele telefoon voor deze jonge doelgroep is niet nieuw. Al in 2004 zijn er eenvoudige toestellen op de markt gebracht waarbij er naar een beperkt aantal vaste nummers gebeld kan worden. Naast de welbekende communicatie- mogelijkheid zijn er ook steeds meer 'kindertoestellen' met GPS, waardoor de ouder precies kan zien waar hun kroost uithangt. In een tijd waar de vaders en moeders beiden werken en waar veiligheid een steeds een belangrijker issue wordt zijn dit uiteraard erg interessante producten.

Mobiele interactieve educatieve toepassingen ter bevordering van de ontwikkeling voor de allerkleinsten blijven echter nog aardig onbelicht. Ouderwetse spelen als memory, kleurplaten, rammelaars, hamerspelen en puzzels zouden eenvoudig geport kunnen worden naar de mobiele telefoon.

Speelgoed fabrikant Fisher Price is als een van de eerste grote partijen, die op deze doelgroep inspeelt. Deze week zijn er 3 apps geïntroduceerd: See 'n Say, Little People Farm en Chatter Phone.

Hopelijk komen er ook meer op deze doelgroep gerichte mobiele devices, waar dit soort apps op kunnen draaien, want ondanks beschermhoesjes vraag ik mij af hoelang je iPhone in handen van een peuter onbeschadigd blijft...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie