Premium

Newcraft ziet digitale adviesrol als een ambacht

Met een rebranding claimt Newcraft, voorheen Conversion Company, een ‘unieke’ positie tussen de traditionele consultancy-, web- en mediabureaus.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tekst Paul Schram


Bedrijven maken vaak niet optimaal gebruik van alle mogelijkheden die het internet biedt. Daar willen wij ze wel bij helpen, dachten Martijn Haanappel en Edgar Mul in 2007, en richtten daarvoor Conversion Company op. De oprichters liepen elkaar tegen het lijf toen ze vanuit hun vorige banen samen aan een project werkten. Mul was destijds in dienst van Clockwork Ordina en Haanappel werkte – na een periode bij Lost Boys – als zelfstandige.

Nieuwe naam
Zeven jaar later achten Haanappel en Mul de tijd rijp voor een nieuwe fase, een ‘rebranding’ van het bedrijf om beter in te kunnen spelen op de snel veranderende marktomstandigheden. En daarbij hoort dus ook een nieuwe naam. Voor de goede orde, dat Conversion Company niet bepaald een ‘household name’ was, had te maken met de bewuste keuze om zoveel mogelijk ‘achter de schermen’ te werken, voor beursgenoteerde klanten als KPN, Philips, Douwe Egberts en Randstad. ‘Maar nu we verder gaan onder de naam Newcraft, willen we beter uitleggen wat we doen. Vooral richting nieuw personeel.’

Overnames
Uitleggen wat allemaal doet, is nog best een klus. Want ze doen veel. Samengevat: Newcraft is een digitaal bureau, gespecialiseerd in online consultancy, websitedesign en sociale media. Er werken nu zo’n 80 man/vrouw en de omzet bedroeg vorig jaar 6 miljoen.

De groei is onder meer te danken aan de overname van Favela Fabric (vorig jaar) en SearchTechnology (juni dit jaar). Haanappel: ‘Favela Fabric hebben we overgenomen vanwege hun kennis op het gebied van social business. En daarnaast werkten wij al voor een aantal dezelfde opdrachtgevers, waardoor we snel konden schakelen.’
Dat laatste was ook het geval bij de overname van de Amsterdamse SEA- en SEO-specialist SearchTechnology. Daarnaast was het bedrijf een Google Adwords-partner voor een zeer beperkt aantal grote merken. ‘We denken dat zoekmachinemarketing en andere online marketingactiviteiten steeds meer vanuit een centraal platform plaats zullen vinden, gebruikmakend van dezelfde data.’

Langzaam opereren
Een van de problemen waarmee Newcraft in de praktijk wordt geconfronteerd, is dat bedrijven die hun klanten voornamelijk via digitale kanalen bedienen, vaak te langzaam opereren. ‘Soms moet je als bedrijf een paar keer per week een wijziging doorvoeren om je klanten beter te kunnen bedienen. Wij maken nog wekelijks mee dat we voor een opdrachtgever een wijziging op een de website willen doorvoeren, waarbij we te horen krijgen dat dit waarschijnlijk wel drie tot zes maanden gaat duren. Dan gaan wij ons eigen technisch team vragen om een slimmere oplossing te bedenken die we binnen een paar dagen kunnen uitvoeren. Het liefst wil je dat zo’n technisch team heel intensief samenwerkt met de commerciële teams en dus ook commerciële doelstellingen krijgt.’

Laatste schakel
Ook de organisatie op en rondom sites kan vaak beter. Haanappel noemt als voorbeeld autobedrijven: ‘Je kunt je afvragen of het traditionele model met dealers nog werkt als consumenten ontzettend veel informatie opzoeken voordat ze bij de dealer komen. Dan ben je de laatste schakel in het aankoopproces. Wij kijken hoe je eerder bij de consument kunt komen en adviseren een deel van verkoopactiviteiten naar internet te verplaatsen. Je kunt dan de site aanpassen, maar natuurlijk ook een paar dealers sluiten.’

Vijf expertiseteams

Om flexibel te kunnen opereren, gaat Newcraft voortaan werken met vijf teams die zijn geclusterd rond vijf expertises: strategisch advies, channel management, search & media, social en concept- c.q. technologieontwikkeling. ‘Vanuit deze ambachten, want zo beschouwen we die expertises, helpen we onze klanten met hun digitale transitie. Afhankelijk van hun status en wensen stellen we de expertiseteams samen.’

Meester-gezel
Die teams bemannen, is nog niet zo makkelijk. Simpelweg omdat vakmensen moeilijk te vinden zijn. ‘Vanaf de oprichting van ons bedrijf hebben we ingezet op het creëren van banen en vaardigheden die op geen enkele universiteit of hogeschool worden onderwezen’, aldus Haanappel.
‘Craftmanship is key’, noemen ze het zelf. Daarom is gekozen voor het meester-gezel-model, zoals dat vanaf de middeleeuwen tot eind 18e eeuw in de gilden werd gehanteerd. Mul: ‘Onze ervaren krachten onderwijzen en begeleiden onze jonge werknemers, zoals vroeger schilders dat bij hun gezellen deden. Zo gaan we ook werken met nieuwe profielen; we noemen dat data-artist, data-scientist, maar ook creatieve functies, zoals een “disruptive officer”.’

De business opportunity’s zullen de komende tijd vooral liggen op het terrein van mobiel, denken Mul en Haanappel. Want daar valt nog wel het een en ander te innoveren. Wellicht in samenwerking met een andere partij. Kunnen we straks weer een overname verwachten? Zou kunnen, zegt Haanappel, ‘maar we zijn nog met niemand in gesprek’.

Op de foto: Martijn Haanappel (l) en Edgar Mul

 

.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie