Nieuwe mode, nieuwe media

De invloed van social media wordt steeds groter. Nieuwe ontwikkelingen maken het nu voor een groter publiek mogelijk om de sfeer real-time te proeven op grote evenementen, zoals populaire modeshows.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Proef de sfeer
Volg jij de laatste modetrends, maar heb je helaas geen uitnodiging voor de nieuwste modeshow? Niet getreurd, nieuwe ontwikkelingen maken het nu voor een veel groter publiek mogelijk om de sfeer real-time te proeven! De gelukkigen met uitnodiging doen namelijk graag live verslag.

Social media bij modeshows
Door de populariteit van de nieuwe media worden ervaringen steeds sneller en vaker gedeeld. Ook bij populaire modeshows zoals tijdens de verandert het beeld: grote merken creëren content in de vorm van bijvoorbeeld filmpjes waardoor hun collectie via social media verspreid kan worden. Ontwerpers tweeten foto’s van hun collecties tijdens de show. Hot items uit de nieuwste collectie zijn via telefoonapplicaties direct aan te schaffen. Modekenners tweeten hun oordelen. Bezoekers delen leuke en spraakmakende feitjes en misstapjes. Door het delen van real-life ervaringen krijgen meer mensen de kans om toegang te krijgen tot een besloten evenement.

Social media als informatiebron
Vooral de jongere generatie verzamelt steeds vaker informatie via social media. Sites als Twitter en Facebook en verschillende blogs worden gebruikt als informatiebron bij de beeldvorming over een bepaald product of merk. In online sociale netwerken wordt de beleving van een bepaald merk of product constant beïnvloed door communicatie-uitingen van invloedrijke individuen en groepen.

Machtsverschuiving
Daarnaast zijn populaire bloggers steeds prominenter aanwezig bij belangrijke events. Zo was een afgevaardigde de populaire blogsite Fashion.blog uitgenodigd bij tijdens de Amsterdam Fashion Week om live verslag te doen. Ook bij de New York Fashion Week sierden populaire bloggers de shows. De spraakmakende blogster Tavi Gevinson, toen 13 jaar, kreeg bij verschillende modeshows zelfs toegewezen.

De rol van bloggers gaat ten koste van de macht van traditionele media, die zich niet langer kunnen permitteren om te wachten met rapportages; nieuwtjes zijn dan immers al door anderen bekend gemaakt. Gevestigde modetijdschriften reageren door zelf ook up-to-date informatie te verspreiden. Backstage post men de laatste updates online. Naast cameramannen, fotografen en journalisten brengen nu ook bloggers en twitteraars verslag uit.

Verdeelde aandacht
Maar hoe zit het met de modeprofs? Wat is de invloed van het gebruik van de nieuwe media op bedrijfsresultaten van kledinglijnen? Over de positieve gevolgen van het goed inzetten van nieuwe media valt niet te twisten. Uit onderzoek van de Universiteit van Melbourne blijkt dat werknemers die maximaal 20 procent van hun werktijd aan sociale netwerksites besteden, 9 procent productiever zijn dan werknemers die dat niet (kunnen) doen. Wanneer modeprofs bloggen en tweeten tijdens een mode-event, hebben zij echter niet meer de volle aandacht bij het beleven van de show zelf. Men moet daarom zorgen dat op de juiste momenten de juiste activiteiten worden ondernomen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door op een bewuste manier de nieuwe mediastrategie toe te passen, eventueel door het aanstellen van ondersteunende social network specialisten.

De trends
Verwacht wordt dat het gebruik van de nieuwe media steeds meer geïntegreerd zullen raken in de praktijk. Even twitteren tijdens filmpremières, op privéfeesten van grote artiesten en tijdens sportwedstrijden zal al snel geen uitzondering meer zijn. Er is natuurlijk een grens. We hoeven bij voetbalwedstrijden niet te wachten op een Wesley Sneijder die tijdens de rust vanuit een kleedkamer in Milaan tweets uitbrengt over pijntjes in de knie of wie er gewisseld gaat worden. Maar het bewustwordingsproces van de kracht van nieuwe media raakt in een stroomversnelling. Druk bezochte plaatsen zijn aantrekkelijk. Ook online. De social media zijn hot. En men leert het op een effectieve manier toe te passen. De nieuwe media geven bestaande succesverhalen een nieuwe plot: hierdoor kan het verhaal genoten worden door een veel groter publiek: synergievoordelen voor iedereen.

En wat wordt de modetrend van de lente 2010? Ik denk dat de virtuele wereld daar wel een antwoord op heeft!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie