‘Packaging veel dichter op de huid van merken dan reclame’

Een relatief kleine marketingbranche met een relatief grote impact verenigde zich vorig jaar december toen een aantal designbureaus binnen de BNO, die zich deels of geheel richten op packaging design, besloot gezamenlijke doelen te stellen voor de toekomst.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het overleg van de brand/packaging designbureaus werd daarmee nieuw leven ingeblazen. Onder de naam &;Dutch Packaging Design Initiative&; stelde de groep zich tot doel plannen te ontwikkelen die de positie en ontwikkeling van packaging design in Nederland ten goede komen: prioriteit daarbij waren onderwijs, promotie en netwerk. Ruud Boer (BTM) en Pieter Steenaart (Brum) voeren namens het DPDI het woord en maken een tussenbalans op: ‘Het packaging design-onderwijs is buiten Nederland beter en dat vinden we geen goede zaak.’


DPDI is bijna een jaar onderweg en actueler dan ooit, zo liet u weten. Waarom dat?
We zien dat merken steeds sterker hun positie moeten claimen in een markt waar bijvoorbeeld aan de ene kant de superbudgetformules opkomen en aan de andere kant de servicesupers het initiatief openlijk bij de A-merken leggen. Een goede verpakking biedt je de kans om je te onderscheiden. Vandaar dat we met het DPDI als onderdeel van de BNO het vak verder wil ontwikkelen. Het DPDI is actueler dan ooit. Steeds meer BNO leden sluiten zich ook aan.

Want waaruit bestaat uw ‘ledenlijst’ momenteel?
De leden zijn nu Anthem, Brand Candies, Brandnew Design, Brum Design, BTM, DBOD, Design Bridge, Dreamcatch, FLEX/the Innovation Lab, Hajok, Millford, OD, Pepper Design, PROUDdesign, Reggs, Sogood, VBAT en WAACs.

Bij uw oprichting gaf u aan plannen te willen ontwikkelen die de positie en ontwikkeling van packaging design in Nederland ten goede komen: prioriteit daarbij waren - en zijn - onderwijs, promotie en netwerk. Wat is daarvan terecht gekomen? Wat heeft u bijvoorbeeld kunnen bereiken op het gebied van opleiding?
We zijn zeker tevreden met de eerste resultaten. De aandacht voor design neemt duidelijk toe in de vakbladen, online en in seminars. Ook zijn de eerste Design Accountability Awards uitgereikt, en zal op de Dutch Design Week apart aandacht komen voor packaging. Onder de naam SUPERFAST zal in het Natlab op 24 oktober een programma worden gepresenteerd door BNO/DPDI, VNV en PDMA samen. We hebben gesprekken met diverse designopleidingen om packaging design als aparte richting te ontwikkelen. Om de studenten te stimuleren is de BNO Packaging Talent Award geïnitieerd die de nodige aandacht heeft gekregen.

Wat zijn uw speerpunten met de DPDI voor de komende periode? Waar gaat u zich in 2015 echt hard voor maken?
De prioriteiten onderwijs, promotie en netwerken blijven de basis waarop wij onze plannen maken. We merken dat vooral op het gebied van onderwijs aandacht nodig is, zodat we voor de toekomst het vakgebied door blijven ontwikkelen. Het packaging design onderwijs is buiten Nederland beter en dat vinden we geen goede zaak. Wij heten niet voor niets Dutch Packaging Design Initiative; daarmee willen we ons onderscheiden in het internationale concurrentieveld.

De Nederlandse marcomdesign-sector is al behoorlijk geinternationaliseerd…
Ja, je ziet dat veel bureaus al gebruik maken van creatief talent uit het buitenland. Het is voor onze opdrachtgevers goed als het Nederlandse talent zich ontwikkelt. Langeretermijnplanning dus, maar dan past ook goed bij ons vakgebied want packaging zit ook veel dichter op de huid van merken dan bijvoorbeeld reclame.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie