QR code verbindt hele Cumelasector

QR codes zie je tegenwoordig overal. In alle vormen, maten en kleuren. Toegepast in, op of aan media of producten. Met of zonder doel. Serieus bedoeld of alleen voor de fun. Als we het over QR codes hebben, dan gaat het meestal over commerciële toepassingen zoals het linken naar extra informatie over een product, het verstrekken van coupons, kortingen of het downloaden van een app.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat een QR code ook prima geschikt kan zijn bij Public Relations werd op 28 juni op briljante wijze aangetoond door de cumelasector met de imagocampagne ‘Mooi Vak Man!’ Met één QR code alle waarden en ambities van de sector belichamen en vooral trots voor het vak uitdragen, moest wel leiden tot een mega grote code.

Eerlijk is eerlijk, van de cumelasector had ik zonder die code nooit gehoord. Cumela betekent ook grondverzet en loonwerk. Activiteiten die bij mij tot voor kort vooral een negatieve associatie opriepen. Grondverzet, loonwerk, wegenbouw deden me vooral denken aan hopen zand, bulderende machines, wegversmallingen, files en rijden achter te traag rijdende voertuigen. Een beeld dat waarschijnlijk bij meerdere verkeersdeelnemers opdoemt als het om de cumelasector gaat. Een incompleet beeld dat geen recht doet aan het vakmanschap van de mannen en vrouwen die er door hun werk juist voor zorgen dat we beter en sneller vooruitkomen, droge voeten houden en voedsel op de plank. Ergo: de cumelasector doet er misschien goed aan de prestatie met de recordcode aan te wenden voor een breedschalige publiekscampagne. De QR code heeft mijn kijk op de sector in ieder geval ten goede gekeerd.

De campagne ‘Mooi Vak Man!’ ontwikkeld door Alta voor het initiatief van de sociale partners: CUMELA Nederland, FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen en Vakvereniging Het Zwarte Corps (HZC) is in meerdere opzichten bijzonder en geslaagd omdat de samenwerking, de gemeenschappelijke ambities en het vakmanschap tot uiting wordt gebracht in de grootste in zand gegraven QR-code van Europa. Een meesterwerk!

Gezamenlijk streven de sociale partners naar een sector waar werkgevers en werknemers gedurende hun hele werkzame leven veilig, gezond en met plezier kunnen blijven werken. Door thema’s als ‘veilig werken’ en ‘scholing en ontwikkeling’ onder de aandacht te brengen, wordt gezond en plezierig werken én samenwerken gestimuleerd.

De 4.000 M2 grote QR code werd in 28 dagen aangelegd op het terrein van IPC Groene Ruimte en gerealiseerd door de leerlingen en trainers van specialisatie cultuurtechniek van de opleiding Groen Grond Infra. De QR code symboliseert op meesterlijke wijze de kennis en het vakmanschap binnen de cumelasector. Het laat tevens zien dat de sector niet schroomt om welke uitdaging dan ook aan te pakken en te realiseren.

Een QR code van 4.000 m2 uitgraven is al geen sinecure, maar feitelijk de laatste stap in het campagneproces. De code moest natuurlijk ook nog werken en toegang verschaffen tot de nieuwe website mooivakman.nl. Een voor mobiele toestellen geoptimaliseerde website voor werkgevers en werknemers. De site bevat volop tips, informatie en handvatten die bijdragen aan gezond en plezierig werken in de cumelasector. Zo kunnen werknemers en werkgevers trots zijn en blijven op hun vak.

De cumelacode zal na de vakantieperiode door dezelfde machines weer worden verwijderd en zal aan de plek waar de code nu ligt een nieuwe bestemming worden gegeven.

Met de QR code en de lancering van de website is het startschot gegeven aan een geïntegreerde campagne en wordt voortgezet door een intensief below the line traject, online activiteiten en trainingen.

Saillant detail: Het percentage smartphones in de cumelasector is laag omdat smartphones nogal kwetsbaar zijn. Niet erg, want iedereen weet nu wat een QR code is, wie de cumelasector en dat zo’n enorme code alleen vanuit de lucht kan worden gescand.

De Cumela campagne is een initiatief van de sociale partners en kwam tot stand in samenwerking met Actor – Christ Essens, Alta creatieve marketingcommunicatie – Oscar Busman, Dimitri Korpershoek en Astrid Vreeker, IPC Groene Ruimte, GPC-systems - George Moolenbroek, Sky Vision Drone Technology.

Wilt u zien hoe de QR-code in 28 dagen tot stand is gekomen? Bekijkt u dan het filmpje:

Bekijk de QR-code vanuit de lucht:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie