Rijkste doelgroep wordt vaak vergeten

Nog steeds wordt de interessante doelgroep van 50-plussers, of senioren zo u wilt, over het hoofd gezien. Niet slim. Want ze hebben veel geld en behoorlijk wat tijd om dat snel uit te geven.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Want kijk maar naar de cijfers. Senioren vormen 40% van de groep van mensen boven de vijftien jaar. Hun beschikbaar inkomen is gemiddeld veel hoger dan dat van mensen onder de vijftig jaar; ze beschikken dan ook over, hou u vast, 80% van het totale vermogen onder consumenten. Daarbij komt dat ze veel vrije tijd hebben om al dat geld stuk te slaan. En hoeveel reclame- en marketingbudget wordt aan deze superdoelgroep gealloceerd? Nog geen 10%. Het gros gaat naar jongere doelgroepen. Tja.

Senioren worden steeds actiever en zijn steeds vaker bereid om nieuwe producten en diensten uit te proberen. Ook op gebied van bijvoorbeeld financiële dienstverlening; raar dus dat nieuwe merken op dit terrein (Virgin Direct, Egg, Smile) zich alleen op jongere doelgroepen richten. En zo zijn er meer sectoren te bedenken.

Ook in Nederland wordt al sinds het midden van de jaren negentig geroepen dat senioren de doelgroep bij uitstek zijn. Boeken over senioren, een reeks van marketingcongressen uiteraard, maar dat alles wordt door heel veel aanbieders stelselmatig over ’t hoofd gezien. Er zijn talloze redenen voor deze paradox. De jeugdcultuur is bijvoorbeeld uitgegroeid tot een zeer dominante factor in het maatschappelijk bestel. Maar ook de afkeer van oud worden, met stereotiepe denkbeelden over aftakeling, zorgen ervoor dat de marketeers en reclamemakers, waarvan het gros tussen de pakweg 25 en 40 jaar is, liever niet bezig zijn met ouderen. Het is leuker om je jong te blijven voelen, nietwaar? Dus in het weekend op de Harley, en op het werk een campagne bedenken voor jongeren. Daar kun je mee aankomen.

< SIZE=1>Bron: admap<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie