TIAS komt met strategische masterclass marketing

Zeven vragen aan Geert Desmet over marketingkeuzes in verhouding tot de bedrijfsstrategie

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

TIAS, school for business & society komt met een nieuwe high end opleiding voor (aanstaande) marketingstrategen. Die hebben doorgaans veel te wensen, maar weinig tijd. Het ‘opleidingen-landschap’ voor marketeers is vol en druk, wat zijn de ‘unique buying reasons’ van deze masterclass? Geert Desmet SLM is Adjunct Professor bij TIAS en geestelijk vader van de masterclass Marketing, speciaal ontwikkeld voor – aldus Tias -  ‘professionals die een onderscheidende en duurzame marketingstrategie willen neerzetten’. Hij licht toe…
 

U lanceert een strategische masterclass marketing. Waarom doet u dat?
‘Steeds meer markten verzadigen. Om gezond te blijven, is er noodzaak om als bedrijf te differentiëren. Waarom kiest een klant voor jouw organisatie en niet voor de concurrent? Die keuze wordt in de strategie van een bedrijf bepaald. In de masterclass behandelen we de verschillende niveaus van strategie: netwerkstrategie, corporate strategie en business strategie. Op dat derde niveau is het concurrentievoordeel aan de orde, die andere niveaus bepalen de ‘business we are in’ en eventuele samenwerkingspartners.’

Helpt u ons nog even: Waar staat Tias voor? Wat is uw link met marketing?
‘TIAS is een business school die opleidt vanuit het gedachtegoed dat economische en maatschappelijke ontwikkeling hand in hand gaan. Marketing is een vakgebied dat bij bedrijven altijd aan de orde is, net als strategie. Daarom komen deze vakgebieden in zo goed als al onze opleidingen, zowel de algemene als specifieke, aan de orde.’

Wat is de achtergrond van deze opleiding? Wie initieert het en welke docenten zijn betrokken?
‘Uiteraard zijn er organisaties die de bedrijfsstrategie en de marketingstrategie aan elkaar koppelen. Denk aan Procter & Gamble, daar heeft de marketingafdeling grote invloed op de bedrijfsstrategie. Net als de afdeling Research & Development overigens.
Maar er zijn ook nog heel veel bedrijven waar marketeers enkel bezig zijn met de operationele aspecten, waar de marketingafdeling eigenlijk een communicatieafdeling is. Dat komt omdat deze mensen er geen tijd voor hebben, maar ook omdat het bedrijfsmanagement niet accepteert dat de afdeling zich bemoeit met de strategie en deze marketeers voor zichzelf niet het ‘recht’ verworven hebben hiertoe. Wij bieden marketeers inzicht in hoe ze tot een succesvolle bijdrage aan de bedrijfsstrategie komen, hoe deze toe te passen en we leren ze over marketing leiderschap.
Deze masterclass heb ik opgezet samen met mijn collega Rudy Moenaert. Wij doceren beiden over strategie en strategische marketing. Daarnaast komt ook Goos Eilander aan het woord, hij is onderzoeker van de Grote Marketing Enquête en zal ingaan op de trends die in deze enquête worden genoemd.’

Tot welke deelnemers richt u zich met name? Wat is het ideale profiel van de deelnemers?
‘Het is een masterclass voor marketeers in allerlei marketingdisicplines. Belangrijk is dat zij inzicht willen krijgen in de verbinding tussen bedrijfsstrategie en marketingstrategie en daar invloed op uit willen oefenen. En daarbij marketingkeuzes willen maken die naadloos aansluiten op de bedrijfsstrategie.’

Het opleidingen’landschap’ voor marketeers is vol en druk, wat zijn de ‘unique buying reasons’ van deze masterclass?
‘TIAS is een university based business school. Wij bieden een academisch robuust programma, maar met praktische relevantie. En dit programma is ontstaan uit co-creatie. De trends die uit het onderzoek van Goos Eilander komen, komen aan bod in dit programma. Daarover organiseren we een paneldiscussie aan het einde van de dag.’

In a nutshell: wat zijn de belangrijkste take aways? Met welke vaardigheden verlaten de deelnemers de opleiding?
‘Marketeers krijgen academische gestoelde inzichten van actuele trends uit de praktijk en kennis hoe met deze trends om te gaan. Ze krijgen inzicht hoe marketingkeuzes zich kunnen verhouden tot de bedrijfsstrategie. En ze krijgen een box met tools waarmee ze een marketingstrategie op een nieuwe manier vorm kunnen geven. Het onderwerp co-creatie komt bijvoorbeeld aan bod, ik geef analysetools en een denkkader om een co-creatieproject in te richten. Door de onderwerpen die mijn collega Rudy doceert, krijgen deelnemers inzicht in het maken van een business roadmap. Hij behandelt de verschillende mijlpalen die in een dergelijk plan horen te staan.’

De opleiding vindt plaats in twee dagen op elkaar in Utrecht. Blijven de deelnemers slapen?
‘De opleiding vindt plaats in Utrecht. Vaak blijven deelnemers slapen, maar dat is niet noodzakelijk om het een Pressure Cooker te laten zijn. Dat zit vooral in de hoeveelheid inzichten die deelnemers krijgen. In twee dagen komen er heel veel marketingmodellen en concepten voorbij. En die worden niet alleen theoretisch behandeld. Deze concepten worden besproken in de dialoog met deelnemers onderling of met de hoogleraren en vertaald naar praktijkvoorbeelden. Dat zorgt ervoor dat de kennis & inzichten geborgd worden.’

Meer informatie over de masterclass vindt u

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie