Voice over IP: opgepast voor de hype

Voice over IP lijkt wel een nieuwe hype te worden. Maar onderzoeksbureau Ovum bekijkt de ontwikkeling nuchter: op korte termijn zorgt Voip niet voor een revolutie in telefonie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het Britse Ovum complimenteert in een de pr-mensen die Voip moeten promoten, want die hebben hun werk volgens het onderzoeksbureau uitstekend gedaan. Maar tot nu toe is Voip alleen succesvol in Japan, waar Yahoo! 3,5 miljoen Voip-klanten telt. Ovum is nog niet onder de indruk van de paar honderdduizend in de VS, aldus het bureau: ‘VoIP is er al meer dan tien jaar, het is geen nieuw idee. Skype is wel nieuw en voedt de hype, maar is zeer modegebonden en heeft nog geen doorschakeling buiten het net.’ ‘De breedbandevolutie is wel significant’, zegt Ovum: ‘maar niet als drijvende kracht, wel als noodzaak op de achtergrond.’ VoIP is volgens Ovum nog niet eenvoudig, goedkoop en goed genoeg. Het is nog altijd een fenomeen voor de early adapters, die zelf uitzoeken hoe het werkt en die de mindere kwaliteit en beschikbaarheid op de koop toe nemen.Ovum ziet er op korte termijn dan ook geen bedreiging in voor de incumbent operators. In vergelijking met VoIP zijn de kabelexploitanten voorlopig nog een grotere bedreiging. (6 minutes)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie