Vraag naar intranet-portals neemt sterk toe

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De populariteit van corporate intranet en intranet-portals is de afgelopen maanden sterk toegenomen als indirect gevolg van de economische terugval. Bedrijven die genoodzaakt zijn om hun personeelsbestand in te krimpen of om andere redenen medewerkers zien vertrekken, zijn op zoek naar manieren om de intern opgebouwde kennis te behouden. Het risico dat cruciale bedrijfseigen kennis met de medewerkers het bedrijf verlaat, is heel reëel zolang deze kennis niet op een of andere manier intern is vastgelegd én ontsloten.

Content management-specialist Tridion constateert dat de vraag naar intranet-toepassingen van haar systeem het afgelopen half jaar met maar liefst 70 procent is toegenomen. Deze trend zet zich voort nu bedrijven zich beter realiseren dat kostbaar intellectueel kapitaal dat nooit centraal werd vastgelegd, niet eenvoudig teruggebracht kan worden nadat medewerkers zijn vertrokken of van functie zijn veranderd.
Een tweede factor die de populariteit van intranettoepassingen in de kaart speelt, is de groeiende populariteit van portals voor het extern en intern ontsluiten van informatie. Portals blijken een praktische en voor de gebruiker zeer vriendelijke manier om een weg te vinden naar de gewenste informatie.
De groeiende behoefte aan intranet kan ten slotte ook nog verklaard worden uit een derde factor. Door de economische tegenwind worden veel bedrijven gedwongen tot een reorganisatie of bedrijfsherstructurering. Dit gaat gepaard met veel onzekerheid en een verlies aan interne samenhang. Bedrijven hebben behoefte aan meer en beter gestructureerde interne communicatie om zo de overgebleven medewerkers te behouden en te motiveren. Ook hier spelen de corporate intranets en intranet-portals een belangrijke rol.
‘Vorig jaar lag de focus heel sterk op internet doordat bedrijven zich op e-commerce stortten. Dit jaar werden vele organisaties echter wakker geschud toen bleek dat de bron van hun eigen kennis en vaardigheden uitgeput raakte’, zegt Frederik Maris, managing director Benelux van Tridion. ‘Organisaties proberen nu hun kennis, en daarmee hun bedrijfskapitaal, optimaal te beschermen en te benutten. Ze beginnen met een centrale opslagplaats voor alle informatie, maar komen dan vervolgens al snel uit bij toepassingen om de corporate content beter te managen, te ontsluiten en te hergebruiken. Intranet-portals zijn daarvoor een zeer gewilde en succesvolle toepassing.’
Bron:

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie