WorkingMonday: Arno Lubrun (Facebook) over Facebook voor de marketeer

Het vak van de marketeer verandert in razend tempo. In deze rubriek "WorkingMonday" geven diverse koplopers in het marketingveld hun visie op de toekomst van de marketeer. In deze editie Arno Lubrun, countrymanager Facebook Benelux, over hoe je als marketeer Facebook gebruikt voor business.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Is Facebook voor bedrijven een krachtig marketingmiddel?

Facebook is een platform dat de wereld open en verbonden wil maken. We bouwen tools die mensen helpen zich te verbinden met wie ze willen en te delen wat ze willen.
We bieden bedrijven de mogelijkheid om mensen te verbinden met hun producten/merken en te investeren in relaties, op een manier die waardevol is voor mensen. Met andere woorden, we willen ervoor zorgen dat mensen de binding die ze hebben met bedrijven op een vergelijkbare manier waarderen als de binding die ze hebben met vrienden en andere mensen op Facebook.
Facebook voegt echt iets toe aan de bestaande marketingmix. Tv heb je voor awareness, de winkel om iets te kopen, en daartussenin praat je met je omgeving voordat je een beslissing maakt. Dat tussenstuk, die mond-tot-mondreclame, dat is waar Facebook heel sterk in is.

Is Facebook vooral geschikt om naamsbekendheid te creëren?

Facebook heeft bewezen een goed middel te zijn voor het versterken van naamsbekendheid, maar het kan ook de verkoop stimuleren. Door de verbindingen die je als bedrijf met mensen aangaat op Facebook bouw je loyaliteit op met je bestaande klanten. Zij kunnen je vervolgens weer aanbevelen bij mensen uit hun netwerk en zo kun je ook weer nieuwe klanten ‘winnen’ voor je merk/product. Een goed klantcontact en loyaliteit, leiden uiteindelijk tot een bewuste merkenvoorkeur en daarmee ook meer verkopen. Een mooi voorbeeld is Nutella in Duitsland. Zij hebben een tv-campagne gecombineerd met Facebook en behaalden hiermee 15% extra verkoop die direct te herleiden was naar Facebook. De combinatie van TV met Facebook leverde significant betere Return On Investment (ROI) op. Wij geloven heel erg in die combinatie.

Wat is een veelgemaakte fout die bedrijven maken die Facebook inzetten als marketinginstrument?

Veel bedrijven zijn nog aan het leren en weten nog niet goed hoe ze social media in kunnen zetten. Sociale netwerken zijn nog relatief een jong medium in het medialandschap. Vergelijk dit met tv – het heeft enkele decennia geduurd voordat die markt volwassen was. Bedrijven moeten ervaring opdoen in het werken met sociale netwerken, dat kost tijd. Het is belangrijk dat bedrijven niet aan social media beginnen zonder plan. Formuleer duidelijke marketingdoelen, invenstariseer waar jouw doelgroep zich bevindt, zet de klant centraal, denk goed na over je brandvoice en houd je account ‘levend’. Post alleen content die waardevol is voor je doelgroep, zodat zij reden hebben om de interactie te starten. En vergeet de resultaten niet te meten, zodat je weet of je de marketingdoelen gehaald hebt.

Welke Nederlandse bedrijven zetten Facebook op een uitstekende wijze in als marketinginstrument?

Ik ben trots op wat merken in Nederland in korte tijd gerealiseerd hebben. Bedrijven als Heineken, Unilever en Samsung begrijpen hoe ze Facebook moeten inzetten, en met succes.

Veel bedrijven hebben moeite om 'social data' om te zetten naar bruikbare info. Tips?

De eerste stap is bepalen waarom je op Facebook bent en welke marketingdoelstellingen je hiermee wilt behalen. Hoe concreter, hoe beter. De tweede stap is je klant centraal zetten. Wat heb je de klant te bieden? Hoe sluit je aan bij hun wensen? Als bedrijf of merk moet je op Facebook het recht ‘verdienen’ om met mensen te communiceren. Je moet weten aan welke content je klant behoefte heeft en waar hij met je over wil praten.

Nog interessante Facebook-ontwikkelingen?

Mobiel speelt een steeds grotere rol in het leven van de consument en Facebook maakt hier een belangrijk onderdeel van uit: bijna 500 miljoen mensen wereldwijd gebruiken de Facebook-app op hun mobiel. Zo zie je ook diepere integraties met Facebook, zoals het net aangekondigde nieuwe Iphone OS van Apple. Zo kun je direct van apps binnen iOS toegang krijgen tot je Facebook-account en snel een update of foto plaatsen.

Hoe blijf je als marketeer op de hoogte van alle Facebook-veranderingen?

Het begint echt met zelf doen. Ga gewoon aan de slag. Natuurlijk wel met duidelijke marketingdoelen en visie. Uiteindelijk leer je alleen door zelf met Facebook aan de slag te gaan en te bepalen op welke manier Facebook voor jou als marketeer tot resultaat leidt.

Vraagt conversatie via Facebook andere vaardigheden van een marketeer dan conversaties via andere kanalen?

Facebook is een fantastische manier om met consumenten te spreken. Het betekent echter wel dat je als marketeer goed moet weten aan welke content je klant behoefte heeft en waar hij met je over wil praten. Leef je in, zet de klant centraal en wees echt social.

Positieve conversaties leiden volgens onderzoek tot betere verkoopcijfers. Zie je dit in de dagelijkse praktijk terug?

Absoluut, we hebben meer dan 60 Return On Investment (ROI)-studies uitgevoerd die laten zien dat Facebook een ROI van 3 oplevert en in sommige gevallen verdienen bedrijven hun investering zelf 5x terug. Hierbij is het belangrijk dat de aanpak op Facebook goed doordacht is en met de juiste mix van content en media. Facebook zorgt ervoor dat de content versterkt kan worden door media. Dan is het belangrijk dat als je bijvoorbeeld een bericht post die positief door je doelgroep wordt ontvangen, je deze ook versterkt zodat de hele doelgroep die ziet.

USG Capacity interviewt in het kader van haar ambitie om te werken aan de toekomst van de marketeer de komende maanden diverse koplopers in het marketingveld.
De interviews worden verzorgd door diverse consultants van USG Capacity en gepubliceerd op Molblog door Michel Schilders (algemeen directeur). Dit interview is geschreven door tekstschrijfster en vaste interim professional .
Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie