11 uitspraken over marketing door Matthijs Moeken (Jumbo)

Op donderdag 8 januari sprak Matthijs Moeken, Directeur Marketing bij Jumbo Supermarkten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hij deed dat op Koffiedikkijken, het jaarlijks evenement in de eerste werkweek van het jaar waarop marketeers, media- en reclameprofs bijeen komen om een blik te werpen op het komend jaar.

Traditiegetrouw wordt aan een paar spraakmakende vakbroeders en zusters gevraagd vanaf het podium een aantal voorspellingen te doen. Moeken sloot dit jaar het rijtje van vier sprekers af en dat was maar goed ook, want zijn presentatie van niet meer dan negenenhalve minuut gonsde nog lang na. De man van het juichpak en de voedselbank kerstactie sprak zich uit over marketing, sociale media, de bureaurelatie en de ‘visie van marketeers’. Die integrale tekst van zijn betoog vindt u . MarketingOnline zette elf opmerkelijke uitspraken daaruit op een rij:

1. Ons vak is niet te voorspellen wat iemand wil, of wannéér die dat wil, ons vak was altijd al om iets aan iemand te verkopen, om iets te brengen naar iemand, om ‘m enthousiast te maken en ‘m dan over te halen.

2. Ik geloof niet dat big data de essentie van marketing gaat veranderen.

3. Ik open mijn Facebookpagina - social media hebben de toekomst - en wat zie ik: advertenties waar ik op moet klikken. Volgens mij gaat daar iets heel erg mis.

4. Social media zijn niet iets waar we een boodschap brengen naar de klant, het is meer een kanaal waar de klant kan kiezen om met óns interactie aan te gaan, wanneer hij dat wil op de manier waaróp hij of zij dat wil.

5. Ik voorspel dat advertising binnen social media niet heel veel gaat toevoegen aan wat wij al hebben.

6. Ik denk dat mensen steeds vaker nu eens bij een bureau, dan bij een adverteerder of dan weer bij een mediaexploitant werken. Iedereen werkt overal in eigenlijk één heel groot vak.

7. Marketeers weten zelf wel bij wie ze moeten zijn voor welk probleem en zo zullen ze iedere keer op zoek gaan naar de juiste specialisten. Ik kan me voorstellen dat dat bij bureaus soms tot teleurstelling leidt.

8. Een goed voornemen zou zijn als bureaus niet meer over ‘de klant’ te praten, maar over ‘opdrachten’, want dat scheelt een hoop teleurstelling als de klant ineens naar een ander bureau gaat met een opdracht.

9. Veel mensen die ik heb zien langskomen op de afdelingen waar ik heb gewerkt, veel marketeers,  hebben de neiging om in briefings problemen neer te leggen bij een ander. Als je dat doet heb je het vak van marketeer niet echt begrepen.

10. Als je gelooft in marketing en je hebt lef, geloof je ook dat de wereld wél een heel klein beetje maakbaar is.

11. Laat je niet gek maken door wat ze er in de boardroom of wat al je collega’s om je heen ervan vinden: zij weten het ook niet, niemand weet wat er in de toekomst gaat gebeuren.
 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie