Adobe: Facebook krijgt meer concurrentie

De softwareontwikkelaar deed onderzoek naar de opbrengst via sociale media voor retailers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het rapport ‘’ wordt gekeken naar paid, earned en owned socialemedia-ontwikkelingen.

Facebook, Twitter, Pinterest en Tumblr namen in dit kwartaal een groot deel van kwalitatieve traffic naar retailwebsites voor hun rekening.

Opbrengst per bezoek

De opbrengst per bezoek (Revenue Per Visit) nam toe via alle sociale kanalen: 

- De opbrengst per bezoek van Tumblr groeide met 340 procent year-over-year (YoY),

- Pinterest: 244 procent,

- Twitter: 131 procent,

- Facebook: 72 procent.

De data bevestigen volgens Adobe dat Facebook steeds meer concurrentie krijgt, nu het aandeel van Twitter en Pinterest in bezoeken aan retailwebsites, ten opzichte van het zelfde kwartaal in 2012, het snelst groeit met respectievelijk 125 en 89 procent.         

De analyse is gebaseerd op geaggregeerde en geanonimiseerde data van retail, media, entertainment en travel websites tussen het vierde kwartaal in 2012 en 2013, waaronder 240 miljard Facebookadvertentie-impressies, meer dan 1,5 miljard Facebook posts, 500 miljoen unieke bezoekers van social netwerksites en 6,3 miljard social engagements op Facebook, inclusief comments, shares en likes. Paid social data is gefilterd uit Adobe Marketing Cloud data.

Andere resultaten uit het onderzoek:

• Paid Social Trends

Facebook-advertenties worden volgens Adobe steeds aantrekkelijker voor marketeers door de toenemende engagement van consumenten.

De click through rates van Facebook-advertenties zijn gestegen met 365 procent YoY en Facebook CPMs (kosten per duizend impressies) zijn toegenomen met 437 procent. De costs per click van Facebook zijn gelijk gebleven ten opzichte van het voorgaande jaar, met uitzondering van een piek van 29 procent tijdens de zomerperiode. Het aantal clicks per Facebook-advertentie is gestegen met 125 procent YoY.

• Owned Social Trends

De opbrengst per bezoek bereikte een recordhoogte binnen social mediakanalen, vooral tijdens de zomerperiode, met een kwartaal over kwartaal verbetering voor Twitter (84 procent), Pinterest (69 procent), Tumblr (38 procent) en Facebook (31 procent). Terwijl Facebook nog altijd de meeste traffic genereert, zorgde Pinterest in het Verenigd Koninkrijk in Q4 voor meer opbrengsten dan Facebook. Naar verwachting haalt Pinterest komend jaar in de VS Facebook in als het gaat om opbrengsten per bezoek.

• Earned Social Trends

De social engagement met posts van merken op Facebook nam toe met 180 procent YoY en het aantal impressies per post van merken steeg met 150 procent YoY. Posts waarin merken gebruik maakte van een afbeelding zorgde voor 650 procent meer engagement dan reguliere tekst posts (stijging van 10 procent), terwijl posts met links, tekst of video juist minder engagement opleverde ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

 Tamara Gaffney, principal analyst Adobe Digital Index bij Adobe  zegt over de resultaten: ‘We verwachten dat de concurrenten van Facebook in 2014 snel meer marktaandeel zullen verkrijgen door innovatieve paid media-opties toe te voegen. Het optimaliseren van campagne-uitgaven binnen socialemediakanalen en het vinden van de juiste balans tussen CPC (Costs Per Click) en CPM (Costs Per Mille) om de ROI te verhogen wordt nog belangrijker.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie