Branded content: begin van het einde?

Branded content is voor journalisten een groeimarkt: het voor sites, blogs en digitale magazines schrijven van artikelen die gekleurd zijn vanuit het zakelijke perspectief van een opdrachtgever. Met als uiteindelijk doel het beter verkopen van producten en diensten. Niets nieuws onder de zon zou je zeggen, want dat deden advertorials en relatie-magazines als sinds jaar en dag.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Maar in de digitale wereld zijn de grenzen veel minder duidelijk zichtbaar. Blogs en tweets lijken geschreven te zijn vanuit een oprechte interesse, maar blijken betaalde publiciteit te bevatten. En zo worden we op subtiele wijze genudged richting de aanschaf van een computer, auto of een bepaald financieel product. Een interessant artikel hierover verscheen in de . Als voorbeeld wordt ;The Adrenalist&;">'The Adrenalist' gegeven, een digitaal magazine over extreme sports. Powered door de mannendeodorant Degree van Unilever, een Amerikaanse variant van Axe. De enige direct zichtbare koppeling aan de deodorant is een koppeling op de startpagina zelf. Maar alle content is geschreven door een redactie in dienst van Unilever. Gemikt wordt op publiek dat de artikelen van deze site deelt op eigen social media platforms, een like geeft, of er over Twittert. En zo is het bereik van deze branded content vele malen groter dan van reguliere advertentiecampagnes.

Is het een goede of slechte ontwikkeling dat de grenzen tussen redactie en commercie verder vervagen? Het maakt mij in ieder geval wel meer alert om me steeds af te vragen of er wellicht toch een verborgen agenda schuilt achter de artikelen en posts die ik lees. En nee, deze blog is niet betaald door Axe....

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie