COLUMN Digital Marketing School: Patrick Petersen over 'Mobile Marketing draait om mobility'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In aanloop naar de Digital Marketing School, die op 5 en 6 september 2012 plaatsvindt, krijgen de sprekers van de Digital Marketing School deze zomer de mogelijkheid een column te verzorgen op Molblog. Ik() mag op 5 september de workshop ;5C succesmodel van Mobile Marketing&; zal verzorgen.&; ">'5C succesmodel van Mobile Marketing' zal verzorgen.' Het inzicht van díe workshop ligt in het verlengde van mijn Handboek Mobile Marketing en natuurlijk deze column.

'Mobile is zomaar weer een middel'

Mobile Marketing lijkt zomaar weer een middel in die brede online marketingmix. Die 'gratis' sociale media hadden we al ergens toegevoegd en nog steeds massaal het budget vooral aan SEO en SEA besteed. Ondanks dat we al sinds eind jaren negentig over 'mobile' spreken als 'the next big thing' in de online mix, is het nog nauwelijk top-of-mind bij de hedendaagse online marketeer.

Het toverwoord

Het toverwoord dat bij Mobile Marketing hoort is 'mobility'. Heeft de marketeer dit gedrag in het vizier dan kan hij of zij -aan de hand van een praktijkmodel- dit doorvertalen naar relevante mobiele content en optimale usability. Plus een natuurlijke doorplaatsing van een relevant proces dat ultiem geschikt is voor mobiel gebruik. Maar mobility is meer. Het is ook het 'lean back' gebruiken van de mobiel om tijd te verdrijven. Om nieuws onderweg te 'snacken' of te mobile gamen of door wat handige info te lopen tijdens het multiscreenen. Mobility is ook 'lean forward' waarbij je tijdens het lunchen even snel de specs van het product opzoekt dat je zo wilt kopen. Of de reviews. Of het adres en de parkeermogelijkheden van die winkel waar je zo heen gaat. Of.. open staat voor relevante aanbiedingen van alle organisaties die in de buurt zitten van die winkel.

Ik wil een app

Een eigen app voor de iPad of iPhone is gaaf. Een klassieke fout die veel managers hebben gemaakt waarbij er wel iets viel af te tikken. Dag 1 hadden ze namelijk 4000 downloads. De dagen, weken, maanden en jaren erna was er weinig actie te ontdekken op en via de mobiele app.Dat je met een misstap door blindelings een app te komen 'omdat je zelf zo leuk vind' ook een deuk in de branding van je organisatie oploopt is netzo nauwelijk aanwezig. De gebruiker verwijdert niet alleen je app; je bent uit -het intieme communicatiemiddel- 'de mobile' verdwenen maar ook niet langer top-of-mind als organisatie. Een groter deel van de doelgroep bedient, ervaart en ziet jouw merk en organisatie steeds vaker alleen via de mobile. Niet alleen met was surfen maar ook door engaging gebruik van jouw app, proces en organisatie. Omgedraaid; heb je echt wat te bieden via de mobile en onderken je de succesfactoren van mobility dan zou die klant weleens een zeer trouwe mobile relatie met jou en jouw organisatie aan willen gaan. Dit leidt -sneller en meer- tot vergaande conversie, een goede experience, sterke klantrelatie en vooral.. vaste plek top-of-mind.

Kom langs!

Ik ben mobiel te volgen op Twitter via of de mobile blog op of kom langs op 5 september ;5C succesmodel van Mobile Marketing&;.">bij de workshop '5C succesmodel van Mobile Marketing'.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie