Consumenten hoeven geen Google Glass

Het merendeel van de Nederlandse consumenten is niet in het product geïnteresseerd en is bang voor aantasting van de privacy.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Daarnaast maakt een groot deel van de Nederlanders zich zorgen over privacy wanneer Google Glass in het straatbeeld op zal duiken. Dit blijkt uit marktonderzoek onder 1.008 Nederlandse consumenten door onderzoeksbureau Multiscope. 

Vier van de vijf Nederlanders hebben weleens van Google Glass gehoord en bijna tweederde weet echt wat Google Glass is. Het overgrote deel van de consumenten (83 procent) is echter niet geïnteresseerd. De belangrijkste redenen zijn dat men er geen behoefte aan heeft, het afleidt bij gebruik, het gevaarlijk is of dat men eenvoudigweg geen bril wil dragen.

Bovendien geeft 41 procent aan zich zorgen te maken over de eigen privacy als ze zelf Google Glass zouden gebruiken. Mannen hebben meer interesse in Google Glass dan vrouwen (23 procent vs. 11 procent). Onder jongeren (22 procent) is de interesse groter dan onder ouderen 50 plussers (17 procent). Van de geïnteresseerden zou 8 procent binnen nu en een half jaar een Google Glass willen kopen. 

Geïnteresseerden vinden Google Glass een leuke gadget, handig en het biedt veel nieuwe mogelijkheden. Interessante functionaliteiten van Google Glass zijn navigatie (51 procent), foto’s maken en bekijken (40 procent) en filmen (38 procent). Minder interesse heeft men in het ontvangen en versturen van e-mails (19 procent) en gebruik van social media apps (16 procent). Consumenten hebben 100 tot 130 euro over voor Google Glass. Dit bedrag ligt ver van huidige verkoopprijs van 1500 dollar. 

Angst voor aantasting privacy
Nederlanders verwachten dat over twee jaar ongeveer 15 procent van de consumenten Google Glass gebruikt. Men verwacht dat het vooral door anderen gebruikt wordt om foto’s te maken en te filmen. Drie op de vier Nederlanders staat negatief tegenover het gebruik van Google Glass door anderen. Bijna tweederde (63 procent) is bang dat hun privacy wordt aangetast door de mogelijkheid om te fotograferen en te filmen.

Acht op de tien Nederlanders geven aan op de hoogte te willen zijn wanneer ze gefilmd of gefotografeerd worden. Vier op de tien mensen vinden ook dat iemand met Google Glass de toegang tot openbare ruimtes mag worden ontzegd. Naast de angst voor aantasting van privacy vinden Nederlanders het gebruik van Google Glass door anderen gevaarlijk omdat het afleidt, bijvoorbeeld in het verkeer. Bovendien verwachten consumenten dat het sociale contact minder wordt, omdat anderen te veel hun aandacht bij de bril hebben. 

Methodiek
De cijfers zijn tot stand gekomen door een grootschalige peiling onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij 1.008 consumenten het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie