DDMA werkt aan gedragscode social media marketing

De DDMA wil nog dit jaar een gedragscode voor social media marketing het licht doen zien.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Social Media Professionals Associaton (SMPA) trad deze week toe tot de Dutch Dialogue Marketing Association (DDMA). Daarmee heeft de in 2008 opgerichte groep van 'social pioniers' aansluiting gevonden bij een brancheverenging met een jarenlange ervaring in het opstellen en handhaven van gedragscodes. De social marketingbranche kan hiermee z'n voordeel doen, meent SMPA-voorzitter Willem Sodderland.

De gedragscode die wordt opgsteld vanuit de DDMA moet gaan gelden voor iedereen die vanuit marketingperspectief met social media actief is en zal regels omvatten ten aanzien van de manier waarop marketeers social media inzetten.De Nederlandse social media-branche volgt daarmee het vorobeeld van de Amerikaanse brnacheverenging Womma (Word of Mouth Marketing Association), die vorig jaar een set van richtlijnen publicieerde in de vorm van de ;Ethics Guidelines&;">'Ethics Guidelines'.

Ook in de Nederlandse gedragscode zal veel aandacht worden gegeven aan openheid. 'Om als social media marketeer succesvol te kunnen opereren, is het van belang om het vertrouwen van de consument te winnen. Dit kan alleen als er eerlijk en open wordt gecommuniceerd,' verklaart Sodderland. Voorbeelden van misbruik van social media, zijn volgens hem bedrijven die studenten betalen om op sites positieve meningen te schrijven, of bloggers betalen voor het posten van positieve reviews, Als dit niet open gebeurt, kan het de geloofwaardigheid van social media schaden. De DDMA is inmiddels de zoektocht gestart naar een 'social marketing ambassador' die verantwoordelijk is voor de professionalisering en promotie van de social marketingbranche.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie