De belangrijkste redenen waarom commprofs voor hun vak kozen

Vraag: u heeft gekozen voor een baan in de communicatie. Waarom?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het Duitse werd aan communicatieprofessionals gevraagd naar hun belangrijkste motivatie voor het communicatievak. Ze konden een cijfer geven van 1 tot 5 geven aan een aantal belangrijke pluspunten van het vak.  De top-11:

1. Afwisseling beroep; communicatie is geen vak om je in te vervelen. De dagelijkse afwisseling in het beroep wordt het hoogste wordt gewaardeerd met bijna 4,5 punten.

2. Eigen vaardigheden kunnen gebruiken; voor veel beroepsbeoefenaren is hun werk een belangrijke manier om de eigen kwaliteiten te kunnen inzetten. Dat niet alleen ook willen ze zich verbeteren, zo blijkt uit het volgende punt

3. Zelfontwikkeling behoort namelijk tot de top-3 van redenen. De meeste mensen kiezen het communicatievak ook om zichzelf te verbeteren en  nieuwe vaardigheden en kennis op te doen.

4. Spannende zaken meemaken. Communicatie is een vak waar het erop aan kan komen. Tijdens een crisis, gedurende een campagne of introductie. Het kan een stressvol vak zijn of in positieve woorden: een spannend beroep. Dit wordt gemiddeld hoog gewaardeerd.

5. Interessante Personen ontmoeten. Met het pr-vak kom je nog eens ergens en ontmoet je nog eens iemand. Interessante personen ook, want veel mensen gaven aan dat dit een belangrijke motivatie is voor het vak.

6. Carrière maken. Misschien niet het allereerst waar je aan denkt bij het kiezen van een studie communicatie. Toch zijn de loopbaankansen een reden om voor het vak te kiezen

7. Een goed inkomen.

8. Werkzekerheid.

9. Veel invloed hebben.

10. Veel vrije tijd.

11. In de publieke belangstelling staan

Interessant is ook de vraag in hetzelfde onderzoek  of mensen uiteindelijk tevreden met hun baan zijn. Iets meer dan de helft van de mensen (58%) is tevreden over het werk, waarvan 11% ‘zeer tevreden. Verder is 28% gedeeltelijk tevreden. Mensen die ronduit ongelukkig zijn met hun keuze zijn  er ook. 12% bestempelt zichzelf als ontevreden, 2% als ‘zeer ontevreden’. De belangrijkste factoren die het werkgeluk beïnvloeden zijn respectievelijk de arbeidsinhoud,  doorgroeimogelijkheden,  verantwoordelijkheid en de betaling. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie