De HR vraag voor een succesvol bureau

"Hoe blijf je bij" is met afstand de meest merkwaardige vraag binnen de branche.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen maand waren er 2 dingen die me aan het denken hebben gezet:

1) bij een externe review bleek dat de creatief directeur van een middengroot bureau nog nooit met Facebook ergens had ingecheckt

en

2) een recruiter vroeg me: hoe blijf jij eigenlijk bij?

Beide komen op hetzelfde neer. En zijn belangrijk als je de aankomende 20 jaar in de Marketing Communicatie wilt (blijven) werken. Of je bureau behalve in je Keynote ook echt wilt laten werken als een geintegreerd bureau. 

Wat gebeurde er? De creatief ging beargumenteren dat je niet hoeft te weten hoe een horloge werkt om te zien hoe laat het is. Dat hij van het Big Idea is, en niet van de techniek. Dat daar andere mensen voor zijn. Dat ik het (uiteraard) niet had begrepen, en dat ik naar het grote plaatje moest kijken. Mijn antwoord was dat een Creatief Directeur een voorbeeld dient te zijn, en ik me afvroeg wat voor voorbeeld hij aan het geven is door de ontwikkelingen niet first hand te volgen. Er was veel bier voor nodig om dat weer recht te krijgen uiteraard, aan ego&;s in deze branche geen gebrek.

Het grote plaatje is dat techniek onderdeel van het vak is, en dat je moet weten hoe dingen werken. Ongeacht je plek binnen een bureau. Omdat als het niet werkt, je campagne niet gaat werken omdat je idee niet klopt. Dat is het grote plaatje. Maak eens een Vine, zoek wat op Tumblr, rommel wat aan op G+ en Twitter, Pin en Instagram erop los. Een maand lang, als primaire platform. Als je dan leest wat de driver is van een gebruikersgroep, snap je dat. 

En daarom is "Hoe blijf je bij" zo&;n stomme vraag. Natuurlijk blijf je bij. Marketing Communicatie gaat over mensen, psychologie, gedrag, drivers, insights. En het gedrag van mensen verandert, en jij als pro wilt weten hoe dat zit, wat het doet, of het wat toevoegt. Dat zit in je aard, dat is je nieuwsgierigheid, daarom werk je in deze branche. Je wilt weten hoe dingen werken, waarom mensen dingen doen. Omdat dat je instelling is. Of mijn inziens dient te zijn.

De learning hiervan: een geintegreerd bureau bestaat omdat mensen willen samenwerken. Willen weten hoe andere disciplines werken. Niet vanuit theorie, maar tot in detail. Dat zijn de mensen met een passie voor het vak, die tot het gaatje gaan en niet ophouden te willen leren. Die maken dat het werkt, dat alles werkt en dat je campagne werkt. Die mensen zijn zo, dat is hun aard. En die wil je hebben.

Mijn enige vraag bij een sollicitatie is daarom: hoe blijf je bij? Krijg ik een uitleg, einde gesprek. Kijkt ie me wazig aan: door naar de volgende ronde.

Die snapt het. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie