De rol van marketing in foodservice

De foodservicemarkt zit in de lift! Foodservice, de markt van eten en drinken buitenshuis groeit ten koste van de retail.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Willen fabrikanten kunnen profiteren van deze groei in foodservice, dan is volgens mij de eerste randvoorwaarde dat binnen de gehele organisatie draagvlak moet zijn om op deze markt te opereren.

Hoe logisch dit ook mag klinken, ervoor kiezen in woorden is totaal iets anders dan het uitvoeren in de operatie.
In de praktijk blijkt dan ook vaak dat dit beperkte draagvlak vooral op het operationele niveau een obstakel is.

Andere randvoorwaarde is dat alle schakels in foodservice op structurele wijze informatie gaan delen en gezamenlijke activiteiten en initiatieven op alle niveaus ontplooien om zodoende een optimalisatieslag te kunnen bereiken.

Daarnaast kan met het doortrekken van ontwikkelingen uit het verleden niet langer worden volstaan: de pioniersfase in foodservice (alleen een goed product met een paar verkopers op de weg) is een gepasseerd station.

Fabrikanten zullen steeds meer moeten gaan nadenken over de waarde die zij momenteel hebben en in de toekomst willen bieden aan hun klanten. Hiertoe moeten keuzes gemaakt worden die voldoende specifiek, richtinggevend en duurzaam onderscheidend zijn op de lange termijn.

Het aanbrengen van een duidelijke segmentatie in de complexe foodservicemarkt en het in kaart brengen van behoeftes van eindverbruikers in deze segmenten is hierbij onmisbaar.

Fabrikanten realiseren zich steeds meer dat zij voor een goede prestatie afhankelijk zijn van de mate waarin zij kennis hebben en leren van hun eindverbruikers.

Door middel van deze inzichten kan op gefundeerde wijze toegevoegde waarde worden gecreëerd aan eindverbruikers en hun consumenten, die in lijn is met de lange termijn visie en doelstellingen. Keuzes ten aanzien van activiteiten, inzet van buitendienst, maar ook merk versus private label dienen vervolgens te worden gemaakt.

Naast sales dient de rol van marketing dan ook te worden onderkend en (verder) ontwikkeld om de benodigde inzichten op constructieve wijze te genereren, toe te passen en te evalueren.

Deze ontwikkeling zal veelal vanuit de marketeers zelf moeten komen, aangezien ondernemerschap ook op dit vlak noodzakelijk is.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie