Premium

‘In de verlichtingsindustrie was geen sprake van strategische marketing’

Een interview met Rogier van der Heide, chief marketing & design officer bij Zumtobel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het Oostenrijkse lichtmerk Zumtobel begint in Amsterdam met Lichtforum, een open innovatiecentrum waarin het bedrijf nauw wil samenwerken met architecten, lichtingenieurs, kunstenaars en wetenschappers. Kwartiermaker aan het Amsterdamse IJ is Rogier van der Heide, sinds december chief marketing & design officer bij Zumtobel.

Van der Heide werkte tot medio vorig jaar nog als chief design officer bij Philips Lighting. Zumtobel neemt intrek op een opzienbarende plek: het oude Philipshoofdkwartier nabij het CS in Amsterdam.

Dat kan geen toeval zijn?
‘Nee. We hebben bewust voor Amsterdam gekozen, omdat we denken dat we hier het talent kunnen aantrekken. Nederland loopt in design en architectuur voorop, dat past bij onze visie, want we hebben een designgedreven product.’

Maar dan precies in het Philips-gebouw.
‘Op dezelfde etage. Ik was begin december aan de overkant, in Amsterdam-Noord naar ruimte aan het kijken. Dat is nog heel erg groovy en in opbouw. Ik twijfelde. Toen ik terugkwam met de pont zag ik dit. Ik dacht: verrek, wat is er eigenlijk met die toren van Philips gebeurd? Ik ben direct gaan kijken. Prima gebouw, en te huur. Ik wilde graag de bovenste etage en dat was geen probleem.’

Wat ga je hier doen?
‘We starten met 25 mensen, vooral ontwikkeling, technische engineering en productdesign. Wij zien licht niet zozeer in de traditionele  toepassing. Verlichting is lang functioneel geweest en zolang je aan regels als Lux-waarde voldeed was het goed. Nu is het zoveel makkelijker om meer te doen, omdat technisch alles wel kan. De technologie is niet meer beperkend - de beperkingen zitten alleen nog in het hoofd.’

Hoe wil je die opheffen?
‘Door met andere disciplines samen te werken. Als ik met een biochemicus praat en die vertelt dat je van melatonine slaperig wordt, maar ook dat blauw licht ervoor zorgt dat je minder melatonine aanmaakt. Dan kan ik gewoon doorlopen en doorgaan met wat ik deed. Ik kan ook denken: ik ga het waak-slaapritme van mensen veranderen. Dan kom je in een value space terecht en ga je echt nieuwe waarde creëren. Je kunt de omgeving laden met licht dat een bepaalde stemming oproept, zoals in een schouwburg. Dus haal je er een toneelregisseur bij.’

Dat is niet de klassieke manier van marketing in de sector.
‘Inderdaad. In de verlichtingsindustrie is marketing vooral een kwestie van marketingcommunicatie en sales geweest. Niet van strategische marketing. Dat gaan wij wel doen, door bijvoorbeeld samen te werken met universiteiten met een museum. Een salesman zegt dan tegen mij: “Waarom een museum en geen winkelcentrum? Er zijn maar tien grote musea in Nederland terwijl er honderden winkelcentra zijn?” Maar onze visie is om via iets complex als een museum de grotere markt van honderden winkelcentra te benaderen. Die iconische voorbeeldprojecten heb je nodig, ook om nieuwe trends en thema’s op te nemen in je dienstenverlening – dat zijn we wel steeds meer: een dienstverlener in licht in plaats van een puur technisch bedrijf.’

Light Festival Amsterdam
Zumtobel Groep bestaat na twee overnames uit het moedermerk Zumtobel zelf, in de woorden van Rogier van der Heide ‘een high end-merk met architectuurwaarde’. Daarnaast heeft het Thorne ‘de performer’ overgenomen en Tridonic, het merk voor lichtcomponenten. Het Lichtforum van Zumtobel in Amsterdam zal het hele jaar door evenementen programmeren rondom de thema’s licht en technologie, architectuur en stedenbouw. Zumtobel is partner van het Light Festival Amsterdam, dat afgelopen januari voor de derde keer plaats had.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie