Detailhandel krimpt, maar minder hard

De omzet van de detailhandel was in het tweede kwartaal van 2013 ongeveer 1,5 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzetten van de webshops groeiden met 11 procent. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De prijzen waren in het tweede kwartaal ruim 2 procent hoger, het volume kromp bijna 4 procent, berekende het CBS. De krimp van de omzet en volume was kleiner dan in het voorgaande kwartaal.

In het tweede kwartaal noteerden non-foodwinkels voor het negende kwartaal op rij een omzetdaling. Dit betrof echter wel de kleinste omzetkrimp in een jaar tijd. Zo wisten kledingwinkels en textielsupermarkten zich iets te herstellen van het slechte en relatief koude eerste kwartaal van dit jaar.

Voor winkels in consumentenelektronica pakte het tweede kwartaal minder goed uit. Zij boekten de grootste omzetdaling van de afgelopen vier jaar.

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in het tweede kwartaal 1,6 procent meer omzet. Daarmee nam de omzet minder sterk toe dan in het eerste kwartaal. De paasinkopen vielen vorig jaar vooral in april en dit jaar al in maart.

In juni 2013 heeft de detailhandel 3,7 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Het volume kromp met 6,2 procent. De krimp is voor een belangrijk deel toe te rekenen aan een verschil in de samenstelling van de koopdagen. Het negatieve effect hiervan op de omzet wordt geraamd op ruim 3 procent.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie