Hoe groot is de verschuiving naar online nieuws?
In de vorige aflevering in deze serie werd duidelijk, dat als de papieren krant al ten dode is opgeschreven, het proces in ieder geval iets geleidelijker verloopt dan de krantenkoppen ons doen geloven. De wereld verandert, maar zó snel nu ook weer niet.
Er blijft voorlopig nog een grote groep mensen bestaan, met name onder 40-plussers, die is opgegroeid met de papieren krant en die hier nog een voorkeur voor heeft boven online nieuws. Toch is er alle reden tot zorg.
Marges in zwaar weer
De eigen sites van dagbladen ontplooien allerlei initiatieven om een inhaalslag te maken op het internet. Ze moeten wel. De groep die papieren kranten leest veroudert snel, het aantal abonnementen is de afgelopen tien jaar flink afgenomen, de oplagen zijn gestaag gedaald en de concurrentieslag tussen de betaalde en de gratis kranten om de adverteerders is moordend ? met sterk geslonken marges tot gevolg.
Gratis kranten
Verkeren de betaalde dagbladen al in zwaar weer, bij diverse gratis kranten is er op dit moment ook nog weinig reden tot juichen.
De vorig jaar gelanceerde gratis krant DAG kost PCM dit jaar naar verwachting zo'n 10 miljoen euro. De Pers, eveneens in 2007 gelanceerd, zou in het eerste jaar 20 miljoen euro verlies hebben geleden. En het gevestigde Metro doet het in Nederland weliswaar goed, maar lijdt internationaal zwaar verlies.
We hebben de tijd
In de ranglijst van websites, gemeten naar het aantal uren dat we er doorbrengen, scoort nu.nl erg hoog; de site staat nationaal op de derde plaats. Bijna 11 miljoen uur hebben we ? in een maand tijd - samen op deze site doorgebracht (cijfers Viviscan maart 2008).
De eerstvolgende nieuwssite in de top 10 is die van het AD. Deze dagbladsite staat op de zesde plaats met 5,6 miljoen leesuren in maart 2008.
Dagbladsites
Iedere zichzelf respecterende krant werkt aan een gedegen online site. En dat werkt; volgens de Stir Webmeter is de populariteit van dagbladsites flink gegroeid. In 2007 bereikten ze maandelijks gemiddeld 35% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het bereik is over heel 2007 uitgekomen op 64%.
Versterkend effect
Volgens Cebuco versterken de online dagbladsites het positieve imago van de papieren krant. In Adformatie viel in september 2007 te lezen dat belangrijke redenen om nieuwssites te bezoeken de volgende zijn: de archief- en zoekfunctie, het interactieve karakter en het op de hoogte kunnen blijven van het actuele nieuws. Kostenbesparing op de papieren krant blijkt nauwelijks een drijfveer.
In de volgende aflevering: nieuwe initiatieven van de dagbladen
N.B. Ik verwacht de volgende aflevering over ongeveer een week te plaatsen in verband met een buitenlandse reis die er even tussendoor komt.
Verder lezen?
Bericht in Adformatie over het bereik van dagbladsites
bericht over het effect van dagbladsites op print
Cijfers dagbladoplagen Q4 2007
Top 10 websites in uren
Bericht Volkskrant over winst en verlies gratis dagbladen
Papierfabrikanten maken zich zorgen
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!