Als ondernemer of marketingmanager ben je steeds op zoek naar extra mogelijkheden om je omzet te vergroten en de winst op peil te houden. Geen geringe uitdaging in tijden van recessie! Misschien is het ook voor jou tijd om de pijlen te richten op een zeer grote groep potentiële afnemers, die door marketeers vaak vergeten wordt. In dit artikel ontvang je tips om deze groep wel te bereiken.
Vandaag viel er een mailtje van waterleverancier Vitens in mijn digitale postbus, met het verzoek om mijn meterstand door te geven. Snel en eenvoudig, beloofde de onderwerptitel van het bericht. En inderdaad, er zat een linkje bij naar een landingspagina waar ik de gegevens kon invullen. Toch irriteerde het berichtje me behoorlijk. Vitens maakt drie fouten in haar communicatie met mij, de klant. Fouten waar we misschien allemaal iets van kunnen leren.
We hoeven niet altijd onze ogen op grote ondernemingen te richten voor goede voorbeelden van klantgerichtheid. Integendeel; soms zijn kleinere en middelgrote bedrijven juist beter in staat om onderscheidend te zijn. En maakt de passie van de ondernemer voor zijn klanten het verschil. Ik zal dit illustreren aan de hand van een voorbeeld, waar we praktische tips uit kunnen filteren voor de eigen onderneming.
In deze serie artikelen behandel ik marketingvraagstukken waar iedere ondernemer mee te maken krijgt. Van strategische keuzes op het gebied van distributie, prijs en assortiment tot de inzet van sociale media. Marketing is tenslotte meer dan alleen de P van promotie.
In deze serie artikelen behandel ik marketingvraagstukken waar iedere ondernemer mee te maken krijgt. Van strategische keuzes op het gebied van distributie, prijs en assortiment tot de inzet van sociale media. Marketing is tenslotte meer dan de P van promotie.
In speciaal ontwikkelde koffertjes zit een in metalen letters geschreven boodschap verstopt: 'Ervaren beveiligers gezocht m/v'. Bij security scanners wordt deze tekst zichtbaar voor dienstdoende beveiligingsmedewerkers. Een persbericht hierover staat hier: http://bit.ly/5v9LWc. Aardig bedacht. Benieuwd of het resultaat oplevert!
In deze serie artikelen behandel ik marketingvraagstukken waar iedere ondernemer mee te maken krijgt. Van strategische keuzes op het gebied van distributie, prijs en assortiment tot de inzet van social media. Marketing is tenslotte meer dan de P van promotie.
Afgelopen vrijdag bezocht ik het congres OneBizznessday in Bussum en versloeg dit live via Twitter. In mijn vorige artikel plaatste ik mijn twitterverslag van lezingen van Karen Romme (Calimeromarketing) en André Hagelen (Nieuwe klanten werven). In dit tweede deel lees je een weergave van de lezingen van Martijn Aslander (lifehacking) en Cor Hospes (guerillamarketing). Met opnieuw veel praktische tips voor ondernemers, die zich actief met marketing bezighouden.
Adformatie, dat sappige roddelblaadje van de reclamewereld, is nu echt de weg kwijt. Om de ongeëvenaarde cabaretier Wim Kan vrij te citeren: iedere week lees ik weer stomverbaasd in Adformatie wat ik nou weer wil. Volgens Erwin Wijman van Adformatie willen 500 VMC-vrouwen dolgraag de maîtresse zijn van Don Druiper (wie?).
Gisteravond gaf Peter van Woensel Kooy een interessante presentatie tijdens de jaarlijkse thema-avond over marketingtrends van PIM (Platform Innovatie in Marketing). Hij schijnt het meestal bij het rechte eind te hebben, al gaf hij tijdens zijn lezing direct toe dat hij het vorig jaar mis had met zijn voorspelling dat jumpstyle door zou zetten in 2008. Kooy gaat niet alleen af op zijn onderbuikgevoel; hij heeft 153 internationale onderzoeksrapporten doorgespit om tot zijn voorspellingen te komen.