Premium

Duits crowdfundinginitiatief moet leiden tot eerste verpakkingsvrije supermarkt

In Duitsland wordt een supermarktformule ontwikkeld die niet-herbruikbare verpakkingen geheel uit de schappen wil verbannen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De bedenkers omschrijven het als ‘van recycling naar precycling’. Nul afval is daarbij het doel. De willen het afval uit de volledige toeleveringsketen minimaliseren, van producent tot de consument. In plaats van de gebruikelijke productverpakking en plastic zakken, kan de klant zijn eigen opbergdoos meenemen, ontvangt die een herbruikbare verpakkingen in de winkel of kunnen papieren zakken van gerecycled materiaal worden gevuld met producten uit de supermarkt.

‘De afschaffing van wegwerpverpakking heeft het voordeel dat waardevolle hulpbronnen zoals water en olie, die nodig zijn voor de productie, worden ontzien en overmatige productie van afval wordt voorkomen’, aldus het team initiatiefnemers dat bestaat uit professionals met een achtergrond in retail, packaging en marketing. ‘Ons doel is om de groeiende markt van Duitse consumenten te bedienen, die steeds vaker bewust winkelen, en ervoor zorgen dat de winkelenervaring heel anders wordt: duurzaam consumeren is sexy.’

Opvallend aan het plan is dat de bedenkers via aan hun startkapitaal willen komen. Das Team von Original Unverpackt heeft de mogelijkheid om via de site deel te nemen deze week gelanceerd met een promotiefilm. ‘Om eerlijk te zijn was het niet gemakkelijk om naast ons dagelijks werk, winkels en bereiksgebied te bepalen, het ontwerp uit te werken, franchisers en onroerend goed te zoeken, de financiering toe te lichten en te beginnen met slechts een crowdfundingcampagne, maar het staat’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie