Gezond leven blijft moeilijk

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gezonde Leefstijl is één van de onderwerpen waar wij ons als Opinionators veel mee bezighouden. Roken, drinken, overgewicht: de gezondheidsrisico’s zijn significant, net als de maatschappelijke kosten die deze met zich meebrengen. Toch slaagt de overheid er niet in om effectief de brug te slaan van de problematiek op macroniveau naar verandering op microniveau. De roker, de drinker en het zwaargewicht, zij voelen zich niet aangesproken door landelijke percentages en kosten met zes of meer nullen. Laat staan dat deze feiten en cijfers hen aanzetten tot actie. Dankzij Google komen macro-economische rapportages samen met een keiharde ‘call to action’. Althans, gisteren op NU.nl.

Gezonde leefstijl staat hoog op de publieke agenda. Toch merkt de gemiddelde burger er weinig van. Dat komt echter niet alléén door de overheid. Neem een onderwerp als overgewicht. Wie zich wil profileren op onderwerpen als ‘gezond eten’ en ‘afvallen’ concurreert met een geweldige hoeveelheid zenders, zowel profit als non-profit. Al die partijen samen creëren een bulk aan wisselende boodschappen die opgeteld een gigantische hoeveelheid ruis veroorzaken. En zo verkleinen die partijen gezamenlijk hun kans om de doelgroep echt te raken. Overdaad schaadt. Je kan in die brei niet van mensen verwachten dat ze alle boodschappen op echtheid, goedheid en relevantie scheiden. Er treedt onderwerpsmoeheid op. Om die reden schat ik het effect van ‘Snel 10 kg afvallen’ op NU.nl ik ook niet geweldig hoog in. Maar feit is dat hier wel conversie plaatsvindt van macrocijfers naar microbeleving. ‘Zo is de stand van zaken. En wat doe jij eraan?’.

De overheid wordt geacht niet commercieel te handelen, maar er is wel plaats voor een commerciëlere denktrant. Zeker in dit veld waar boodschappen zo concurreren om aandacht. In plaats van brochure nummer 1802 had de overheid ook met een aanmoediging onder het bericht van NU.nl kunnen staan. Met een redelijk hoge effectiviteitratio bovendien, mits die advertentie onderdeel was van een structurele multidisciplinaire campagne. Want als eenmalig initiatief heeft zo’n actie geen enkele zin. Die beklijft niet, net zoals de producten die nu geadverteerd worden geen blijvend effect sorteren. Verspilde moeite. Verspild budget.

Hoe dan de brug te slaan naar de burger? Door bij de leest de blijven. Door samen te werken. Door alle betrokken partijen – en dat kunnen profit en non-profit organisaties zijn - te laten doen waar ze goed in zijn. Die ketenaanpak, van bestuurder tot buurtregisseur, van supermarkt tot schoolconciërge, van buurvrouw tot betrokkene, die werkt. Daar staan wij voor. Verbonden door intentie en intrinsieke motivatie. De kosten? Vooral een grote dosis ego. En dat blijft moeilijk.

Emilie van Rappard

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie