Het nieuwe logo van NEMO schuurt een beetje en roept vragen op

NEMO Science Museum heeft sinds deze week een nieuwe huisstijl, een nieuwe campagne én een nieuwe expositie op het dak.

Met de opening van een nieuwe expositie op het dak, de introductie van een nieuwe visuele identiteit en de start van een nieuwe campagne moet  herkenbaarder worden als hét instituut dat wetenschap en technologie toegankelijk maakt voor een breed publiek.

Familie- en doemuseum
NEMO Science Museum is de bekendste activiteit van de NEMO-organisatie waar nog veel meer activiteiten, namen en merken onder vallen. Waaronder het populaire kennisplatform Kennislink. NEMO staat bekend als het familie- of doemuseum over wetenschap en technologie. Gevestigd in het bijzondere gebouw van Renzo Piano vlakbij het Centraal Station in Amsterdam.

Maar NEMO is veel meer dan een museum. Het laat op scholen, via lezingen, via festivals én online zien hoe fascinerend, leuk en nuttig wetenschap en technologie zijn. Om beter te profiteren van de diverse activiteiten en merken was het belangrijk om deze sterker aan elkaar te verbinden.

Merkstrategie, positionering en huisstijl
Na een selectieprocedure werden en gekozen om voor NEMO een nieuw fundament te ontwikkelen. Dumbar werd gevraagd voor de merkstrategie en huisstijl. Proof voor de positionering.

Dumbar is daarmee het derde ontwerpbureau van naam en faam dat vorm geeft aan de visuele identiteit van NEMO. Het eerste logo, met het gebouw van Renzo Piano in de hoofdrol, kwam van . De restyling van dat logo werd verzorgd door .  

De samenwerking met Dumbar en Proof leidde tot één herkenbaar merk en één visuele stijl voor NEMO Science Museum en . De implementatie daarvan is nog in volle gang. Op veel plekken is de nieuwe huisstijl al te zien, zoals op de (ontwikkeld door ). Maar de website van Kennislink bijvoorbeeld, wordt in de komende tijd nog verder ontwikkeld.


Huisstijl
Studio Dumbar ging aan de slag met het uitgangspunt dat NEMO inspireert, activeert en aandacht creëert. NEMO als icoon op het gebied van wetenschap & technologie: intrigerend, verrassend, vernieuwend, veelzijdig, meerdimensionaal, speels én cutting-edge. Dumbar koos voor een uitgesproken stijl. Het logo bestaat uit een vierkante tegel met daarin de letters NEMO.

De ontwerpers kozen voor een wat boud beeldmerk, met een even uitgesproken kleurstelling: zwart en fluoriserend groen. Activistisch bijna. Met de herhaling van het beeldmerk zijn eenvoudig in het oog springende patronen te maken. 

De stijl leunt verder sterk op fotografie, grafische vlakken en typografie (met als huisstijlletter de Campton). Basiskleuren zwart, grijs en wit worden aangezet met stevige volle kleuren.

Campagne
Dit weekend lanceert NEMO tevens haar nieuwe campagne. ging aan de slag met interessante tegenstellingen, dilemma&;s die NEMO graag op wil lossen: Hoe blijf je speels, maar word je ook gezien als cutting edge? Hoe blijf je toegankelijk, maar beschouwt men je ook als wetenschappelijk? Hoe blijf je jong, maar betrek je ook een ouder publiek? Hoe blijf je populair, maar ook cultureel?

Antwoorden in het museum zelf
KesselsKramer vond de antwoorden in het museum zelf, in de opstellingen op de benedenverdieping. Die zijn bijzonder. Niet omdat geprobeerd is om wetenschap ‘gaaf’ te maken, maar omdat NEMO laat zien dat wetenschap ‘gaaf’ is. Stuk voor stuk zijn ze toegankelijk én wetenschappelijk, populair én cultureel, speels én actueel. Die kern, dat wetenschap alles in zich heeft en niet mooier gemaakt hoeft te worden dan het is, is het uitgangspunt van de campagne. In grafische beelden wordt de voorbijganger gewezen op interessante wetenswaardigheden.

De creatieven van KesselsKramer zijn er goed in geslaagd om een vorm en taal te vinden die waarschijnlijk zowel jongeren als ouderen aanspreekt. Een speciale aanspreekvorm voor kinderen is riskant. Doe je dat ooit goed? De kans is levensgroot dat je de verkeerde toon treft.  

Statement
Met haar nieuwe visuele identiteit en campagne maakt NEMO een duidelijk statement. Het logo is boud, uitgesproken, aanwezig. Het schuurt een beetje. Is het helemaal goed, klopt het typografisch wel, is het beeldmerk voldoende leesbaar? Maar het is ook herkenbaar, eigen, eenvoudig en direct. En dat is waar het bij communicatie om gaat.

In de context van de communicatieuitingen is het logo een herkenbaar label, een eigenwijs accent. NEMO laat zien: wetenschap is niet perse elitair, ingewikkeld en afstandelijk. Op de juiste manier gebracht is het interessant voor jong en oud. 

Het roept vragen op. En dat is nu juist waar het bij wetenschap om gaat.

 

---

Foto boven het artikel: DigiDaan

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie