Insights uit onverwachte hoek: een amateurvoetbalteam op weg naar Duitsland

Waardevolle marketinglessen uit een bijzondere autorit naar Duitsland

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorig weekend had ik samen met mijn amateurvoetbalteam de langverwachte interland tegen Duitsland. Trouwens tegen een net zo onbeduidend voetbalploegje als de mijne.

Dus laten we het over de wedstrijd maar niet hebben, want zoals zo vaak was de reis interessanter dan de eindbestemming. Juist die reis wil ik belichten, want die was een enorm succes. Ik heb deze reis achteraf geanalyseerd en dat levert waardevolle marketinglessen op, die je in de drukte van alledag soms – tegen beter weten in – toch vergeet.

Maar laat ik beginnen bij het begin. Zoals gezegd mijn amateurteam zou gaan voetballen tegen een team in Duitsland. We kwamen bijeen in onze kantine om daar de routebeschrijving en de auto-indeling richting Duitsland te ontvangen. Dit was de verwachting, maar naast de route kregen we een lijst met allerlei hilarische en gedurfde opdrachten mee, die onderweg naar Duitsland uitgevoerd moesten worden (1).

Dit om de reis, waar iedereen toch wel tegenop zag, aangenamer en vooral gedenkwaardiger te laten verlopen (2).

Elke auto kreeg dezelfde opdrachten mee en de organisatie zou deze bij aankomst beoordelen. Om elkaar op de hoogte te houden van elkaars progressie - en voor de lol - werd er een WhatsApp-groep opgericht. Na een paar minuten kwamen via WhatsApp de eerste opgeloste opdrachten al binnen. Er zaten gedurfde opdrachten tussen dus je voelde je voor even weer een kwajongen. Hilariteit alom. Wat volgde was een opeenstapeling van elkaar overtreffende appjes tot aan onze eindbestemming in Duitsland (3).

De reis was voorbij gevlogen. Hier zal zeker nog lang over nagepraat worden en misschien nog wel belangrijker het vermindert de kans op opzeggingen van het lidmaatschap voor het volgende voetbalseizoen. Zeker met de return volgend jaar in het vooruitzicht zullen de meesten nog wel een jaartje doorgaan (4)!

(Note: De cijfers uit bovenstaand verhaal matchen met de onderstaande opsomming.)

Wat zijn nu mijn belangrijke inzichten uit bovenstaand verhaal?

  1. Wees de doelgroep: Hoe vaak kruip jij echt in en onder de huid van je doelgroep(-en)? Weet jij precies waar ze op welk moment behoefte aan hebben?
  2. Overtref met alles wat je doet de klantverwachting: Wanneer was de laatste keer dat je hier fundamenteel over hebt nagedacht? Hoe maak jij van negatives positives?
  3. Vertrouwde omgeving zorgt voor loslaten barrières: Hoe snel stel jij je klanten off/online op hun gemak om hun aankoopbarrières te laten zaken?
  4. Unieke ervaring = Loyaliteit: Welke unieke ervaring(-en) zorgen er voor dat jouw klant jou trouw blijft?

Bovenstaande inzichten lijken misschien “inkoppertjes” om in voetbaltermen te blijven, maar ze verlangen vaak gedegen inzicht en uitstekende executie. Dit kost tijd, moeite en investeringen, maar is het absoluut waard. Als jij het niet doet, doet de concurrent het wel...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie