Inspirational Shopping: winkelen als entertainment

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Veel traditionele retailers worstelen met het antwoord dat ze moeten geven op de opkomst van webshops die een deel van de markt afsnoepen en het effect van de kredietcrisis. De oplossing kan voor een belangrijk deel liggen in vernieuwing/innovatie, verrassende invalshoeken en creativiteit. Inspirational Shopping is het devies.
In de strijd met webshops verliezen fysieke winkels het al snel op bereikbaarheid (24/7), oriëntatiegemak en prijs. En hoeveel shoppers gaan na online oriëntatie in de winkel het product bekijken en proberen het vervolgens online tegen de laagst mogelijk prijs aan te schaffen? Hoe kun je je als winkelier hiertegen wapenen?

Inspireren en verrassen
Een winkel moet een andere functie krijgen. Natuurlijk zullen er altijd runshoppers blijven. Maar shoppen is voor velen ook een vorm van vrijetijdsbesteding. Funshopping staat echter onder druk, nu de consument minder te besteden heeft (of dénkt dat hij minder te besteden heeft).

Inspirational Shopping is de overtreffende trap van funshopping. Het gaat erom te zorgen dat de klant uit eigen beweging ervoor kiest tijd in jouw winkel door te brengen, zelfs als dat misschien niet eens nodig is. Dat de klant langer in je winkel blijft dan hij van plan was. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Kernbegrippen bij Inspirational Shopping zijn inspireren (logisch) en verrassen. Bij het inspireren van klanten speelt het winkelpersoneel een belangrijke rol. Zorg dat klanten zich welkom en op hun gemak voelen en maak het klantencontact zo persoonlijk mogelijk. Het voorbeeld van Starbucks waar het personeel naar je naam vraagt en je vervolgens met je voornaam aanspreekt is een goed voorbeeld. Simpel maar zeer doeltreffend.

Prikkel in de winkel zo veel mogelijk zintuigen. Niet alleen wat je ziet is belangrijk, maar ook wat je hoort, ruikt en voelt. Ga eens in de schoenen staan van je klanten en loop zo ‘blanco’ mogelijk je winkel in: waar kun je zintuiglijke ervaringen verrijken. Denk aan verlichting, signing, de geur van koffie en een lekkere stoel of leestafel bij wachtruimten, muziek, beeldschermen, …. Sfeer en winkelinrichting blijven sterk bepalend voor de beleving van de winkel.

Over beleving gesproken, het creëren van experiences is een krachtig wapen binnen Inspirational Shopping. Verras de klant met regelmatig wisselende thema’s passend bij de winkelformule en collectie. Koppel hieraan promotions die leiden tot sales. Of introduceer verrassende (product)concepten. Elk bezoek levert zo de spanning op van ‘wat zou er nu weer zijn?’ Organiseer events zoals een extra koopavond voor vaste klanten of ‘bekijk als eerste de nieuwe collectie’ voor klantenkaarthouders. Overigens, de krachtigste verrassing is wanneer deze op jou persoonlijk is (lijkt) afgestemd.

Creativiteit en durven experimenteren met innovaties zijn essentieel bij het inspireren en verrassen van (potentiële) klanten. De laatste jaren zijn diverse technologieën ontwikkeld die in winkel toegepast kunnen worden. Om een paar voorbeelden te noemen: narrow casting, interactieve etalages en winkelvloeren, augmented reality, interactieve passpiegel.

Elke zichzelf respecterende retailer heeft natuurlijk ook een internetsite. En steeds meer hebben of overwegen een webshop naast de fysieke winkel. Het gevaar dreigt dat dit twee verschillende werelden worden, terwijl de kracht juist ligt in een logische verbinding tussen de fysieke winkel en de site of webshop. Zorg ervoor dat de site traffic genereert naar de winkel en omgekeerd.

Online kun je als retailer je database verrijken met gegevens over de klant. Hoe beter je de klant leert kennen, hoe beter je hem van dienst kunt zijn. Zowel online als in de fysieke winkel. Dat biedt nog meer mogelijkheden om klanten te inspireren en verrassen. Een goede verbinding tussen de winkel en de site maakt Inspirational Shopping dus nog krachtiger.

Inspirational Shopping is een methode om van klanten vrienden te maken, en om van vrienden ambassadeurs te maken. Inspirational Shopping is een concept dat we zelf toepassen en uitwerken. Maar we zijn ook erg geïnteresseerd in andere cases…

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie