Interview: Peter Hamelinck van Havas naar G-Star

Creatief directeur Peter Hamelinck (43) verruilt Havas Worldwide voor jeanslabel G-Star. Waarom verlaat hij de reclame?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

fotografie: Krijn van Noordwijk

Je hebt ooit mode gestudeerd aan de AKI in Enschede. Komt je droom eindelijk uit?
'Het is zeker een droom om voor G-star te mogen werken waar ik alles kan combineren wat ik tot nu toe heb gedaan: modevormgeving, reportage-fotografie, art en creative direction en de laatste jaren veel social media.'

‘Ik was totaal niet op pad’, zei je voorafgaand aan dit gesprek. Waarom verlaat je de reclame dan? Ben je zo modieus?
'Verre van. Ik hou wel van mooie dingen om me heen. Design. Fotografie. Ik verzamel kunst. Met die passie kan ik steeds minder in de reclame. Het is me vaak te rationeel. Ik ben erg ongeduldig, wil mooie dingen maken.'

De filosofie van G-Star luidt: ‘Just the product’. Naast jeans maken ze schoenen, fietsen en meubilair. En ze werken met met industrial designers als Marc Newson en fotografen als Anton Corbijn Wat ga jij aan die übercreatieve koers toevoegen?
'Mijn liefde voor design. Mijn passie voor fotografie. Mijn kennis over advertising en mijn ervaring met hybride projecten waar off –en online, social en PR samenkomen. Ik ben er voor de finesses. Er is genoeg te doen, zeker op online en social vlak, ze zijn ontzettend snel groot geworden. Zelf verheug ik me om weer eens te werken met topfotografen, iets wat ik de afgelopen jaren eigenlijk niet meer heb kunnen doen.'

Over de reclamewereld: steeds meer creatieven spreiden net als jij hun vleugels uit: ze stappen over naar klantzijde, maken zelf producten. Is reclame te saai / taai geworden?
'Dat snap ik wel. Je wilt toch je creatieve toegevoegde waarde leveren. Dat kan niet altijd in een bureau, wel bijvoorbeeld met een eigen product. Wat reclame zelf betreft: eigenlijk is het nu juist een hele spannende tijd, je hebt alle middelen tot je beschikking. Maar wij hebben hemel en aarde moeten bewegen om de prijswinnende projecten, zoals de Citroën Twitter Race, bij Havas van de grond te tillen. De meeste klanten zijn nog niet zo ver als de bureaus. Maken geen gebruik van de kennis, kunde en het talent. Dat maakt het taai.
Er zou wat minder geluld, getest, getwijfeld en uit angst besloten moeten worden. En wat meer gemaakt. Wat is nou het ergste dat je kan gebeuren. Dat je een keertje op je bek gaat?'

Zien we jou ooit nog terug als pure reclamecreatief?
'Never say never. Ik heb deze stap ook niet bedacht. Ik ga samenwerken met andere topcreatieven als Alvin Chan en strategy director Thecla Schaeffer, en rapporteer aan CEO en oprichter Jos van Tilburg – wat mij betreft de Paul Smith van de lage landen. Ik kijk er vooral naar uit weer elke dag met creativiteit bezig te zijn. In haar breedste vorm. Zoals ik altijd heb gedaan.'

Peter Hamelinck begon zijn carrière als fotograaf voor bladen als Dutch, deed de Hallo© Academie en werkte sindsdien als artdirector voor o.a. StrawberryFrog Amsterdam, Bates RedCell in Lissabon en FHV/BBDO, op klanten als Cap Gemini, Onitsuka Tiger, Hi en Interpolis. De laatste jaren was hij met Thijs de Boer eindverantwoordelijk voor alle klanten bij Havas Worldwide Amsterdam (voorheen Euro RSCG Amsterdam), en won in deze periode onder meer een Clio Award, Cannes Lion en Eurobest Award.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie