Kabinet communiceert slim

Er is in de media veel te doen geweest over de 'Honderd dagen in het land' van JP Balkenende en consorten. Met name de grootschalige einddiscussie met burgers in Utrecht en de show bij Knevel & Van den Brink waren PR-events pur sang. De oppositie en de criticasters in de media doen hun best er gaten in te schieten, maar dat wil nog niet echt lukken. Hoe komt dat nou? Vroeger was het altijd zo lekker prijsschieten ...

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de eerste plaats gaat het natuurlijk ongelooflijk goed met dit land; dat helpt allicht. Ten tweede lijkt zowel de inhoud als communicatie van het huidige kabinetsbeleid uitzonderlijk goed uitgedacht en voorbereid. 'Samen' is een bindende thematiek voor inhoud en communicatie en in die communicatie heeft een mooie symbiose plaatsgevonden tussen het vakmanschap van campagneleider De Vries en de grondigheid van de RVD-denktank. Je weet wel van prof dr ir Rijnja c.s.. Die grondige voorbereiding lijkt gestoeld op de learnings van veel politiek miskleunen in het verleden (Fortuyn, EU-grondwet, etc) en is gebaseerd op een bedrieglijk eenvoudige triade, nl. die van 'contact, contract en controle'. Dit is een mooi principe waar meer communicatieprofessionals een voorbeeld aan zouden kunnen nemen. In veel organisatie wordt teveel gestuurd op 'contract en controle', maar omdat het daadwerkelijk diepgaande 'contact' met klant of burger niet heeft plaatsgevonden, maak je hoge transactiekosten, ofwel je voert misschien een contract uit waar niemand op zit te wachten.

Uitstekend dus dat het kabinet uitgebreid het land in gaat en met burgers discussieert; overigens alleen als ze dat ook de komende vier jaar blijven doen. Ik denk zo maar dat ze dat van plan zijn. Plasterk liet zich al zoiets ontvallen en Bos - op zijn beurt - gaf aan niet op de kille cijfers (controle) te willen worden aangesproken, maar op de grote lijnen van het beleid (contact en contract). De RVD onkent overigens alles, reden te meer om aan te nemen dat het waar is.

Lees meer in: Bart Nooteboom, 'Vertrouwen: vormen, grondslagen, gebruik en gebreken van vertrouwen' en Teuling/Bovenberg/vDalen 'In de cirkel van goede intenties: de economie van het publiek belang'.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie