Knelpunten van Ik Kies Bewust in foodservice

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Binnen de foodservicemarkt neemt de vraag naar Ik Kies Bewust toe. In de praktijk blijkt echter dat de deelname van producenten in foodservice aan de langzamer gaat dan de ontwikkelingen in de retailmarkt.

Knelpunten
Deze vertraagde ontwikkeling is terug te voeren op een aantal typische foodservice knelpunten.

Een eerste knelpunt is dat communicatiemateriaal tot nu toe vooral ontwikkeld is voor de supermarkt. Op foodservice gerichte communicatiematerialen ontbreken nog.

Ten tweede worden grootverpakkingen die veel in foodservice worden verkocht vaak voor internationaal gebruik ontwikkeld. Internationaal staat de ontwikkeling van Ik Kies Bewust echter nog in de kinderschoenen. Weegt een hoge, aan omzet per land gerelateerde, bijdrage van fabrikanten op tegen dat wat Ik Kies Bewust op internationaal oplevert?

Een derde knelpunt is dat binnen foodservice veel producten ready to serve worden aangeboden aan de gast. De klant wordt daardoor niet bewust geconfronteerd met het IKB logo!

Een vierde punt is de mate waarin IKB in de toekomst leading is. Om recepturen aan te passen aan IKB- eisen is een veelheid aan tijd en resources nodig. Binnen foodservice is vaak een veelvoud aan recepturen en SKU's per product aanwezig. Resources die anders ingezet worden op nieuwe innovatieve productontwikkeling.

Toekomst
De knelpunten waar foodservice tegen aan loopt bij de participatie in Ik Kies Bewust worden niet op korte termijn opgelost, waardoor de gewenste marktbrede implementatie op zich laat wachten. Zodra deze punten echter zijn opgelost, is het duidelijke dat Ik Kies Bewust op termijn ook een duidelijke positie gaat innemen in foodservice.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie