Marketing verliest de battle of perception

Steeds vaker wordt het begrip marketing in verband gebracht met discutabele en onmaatschappelijke activiteiten. Zo was vorige week de farmaceutische industrie weer eens in het nieuws omdat marketing de regels slinks had overtreden en allerlei websites had gemaakt om patiënten rechtstreeks naar medicijnen te lokken. Fout, fout, fout.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo zijn er mensen die al jaren maandelijks (schijnt veelal hormonaal te zijn) een periode van donkerte ervaren omdat een venijnige migraine hen velt. De huisarts zegt steevast dat ze er mee moeten leren leven en dat ze moeten genieten van de weken dat ze wel zonder pijn het licht in kunnen. Deze mensen worden door die foute farmamarketeers naar websites gelokt waar ze lezen dat er tegenwoordig (lees: sinds 1991!) hele goede medicijnen zijn tegen migraine en dat ze bij hun huisarts kunnen informeren of deze ook voor hun verlichting zouden kunnen brengen.

Tja en sommige mensen doen dit ook en kunnen opeens de migraine de baas. Maar ja maatschappelijk is dit een probleem want die medicijnen zijn wel heel duur, niet dat de marketeer daar iets aan kan doen. Trouwens zoveel minder ziektedagen en meer levensgeluk is toch ook wel wat geld waard?
Ik kan het weten want zowel mijn vrouw als een collega businesspartner zijn door dit soort medicijnen geholpen.

Maar wat is nu het rare. Het rare is dat de marketing van de farmaceutische industrie de zwarte piet krijgt toegespeeld, omdat ze zich richten op de markt (tja dat is dus marketing). Al die artsen die doof zijn voor hun patiënten en die zich al jaren laten verleiden met snoepreisjes en daar daadwerkelijk hun voorschrijfgedrag daardoor laten beïnvloeden die ontspringen keer op keer de dans. Zij zijn op zichzelf gericht en dat lijken we prima te vinden. Gek dat daar geen vies woord voor is, bijvoorbeeld: ego-ing of arstening. (Voordat ik overstelp wordt met boze reacties: Er zijn natuurlijk ook erg veel kundige, fatsoenlijke en op de patiëntgerichte artsen. Helaas niet allemaal).

Maar ja perceptie is waar, en het is toch merk-waardig dat de koningen van de perceptie beïnvloeding, jawel de marketeers, er in de perceptie zo slecht van af komen. Dan doen we toch iets fout. Als we niet oppassen wordt het op de markt gericht zijn verboden, omdat wij de perceptie over ons niet goed hebben gemanaged.

Het wordt tijd dat Theo van Vugt voor ons ten strijde trekt en een mooi onthullend verhaal schrijft dat leidt tot Tweede Kamer-vragen en marketing in een ander daglicht zet. Theo we zullen je op handen dragen. Zoals mijn vrouw en mijn collega de marketeers op handen dragen die hen geïnformeerd hebben over migrainemedicatie waardoor zij weer een normaal leven kunnen leiden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie