Marketingwetten gelden nu meer dan ooit!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een langdurige recessie, met als gevolg dat de wereld om ons heen constant verandert. En de verwachting is dat dit zo blijft! Alles, maar dan ook alles verandert en de wereld is onstabiel. Het belangrijkste effect voor organisaties, bedrijven, merken en hun medewerkers/sters is dat bijna iedereen behoorlijk onzeker is, er in vrij grote mate wantrouwen heerst en dat is zeker niet alleen van toepassing op de financiele wereld.
Consumenten zijn murw van het slechte nieuws en geven minder uit, zoeken én kopen steeds meer op internet en zijn beduidend minder merktrouw geworden.

Bedrijven zijn massaal alweer kosten aan het saneren en vergeten daarbij in veel gevallen hun echte kerncompetenties juist verder uit te bouwen.
Innovatie, communicatie en mensen verder trainen en opleiden worden veelal onterecht gezien als kostenposten in plaats van investeringen.

Overigens, als je als professional niet goed tegen verandering kan, berg je dan maar!
Als er iets constant is geworden dan is het wel verandering. Bijvoorbeeld bij levensmiddelen is gezondheid en natuurlijkheid intussen erg belangrijk geworden en de consument wil dat dit beter betaalbaar wordt. De extra's van nu worden dus mainstream. Bij dienstverlening en veel sectoren is er een sterkere roep van de klant om gehoord te worden. Het nieuwe motto is niet denken vóór de klant, maar vanuit de klant.
Veel merken stappen tijdens recessietijden in de valkuil van prijsverlagingen. Niet slim, er zijn altijd aanbieders die lager kunnen dan jij en waar financier je een verdere verlaging dan uit? Voeg waarde toe, ook al is het wellicht tijdelijk.

Internet zorgt voor steeds meer turbulentie
Het wereldwijde web geeft onbeperkte toegang tot informatie, reputatie en opinie. Vandaag de dag kun je als ondernemer of retailers niet zonder een actieve en aantrekkelijke website. We kennen elkaar vaak alleen via internet, en dat is best lastig voor velen. De meeste zakelijke transacties vinden nog altijd live plaats tussen personen en bedrijven.
Maar onderschat de groei van E-tailing niet, Bol.com, Wehkamp, Coolblue en talloze andere webshops floreren als nooit tevoren en gaan ook offline winkels neerzetten. Een reactie daarop is de groei van het aantal brandstores van merkfabrikanten die tijdelijke, maar ook permanente brandstores neerzetten.

Reputaties liggen vooral dankzij internet en met name door de vele social media snel op straat en niets blijft meer geheim. Dat kan al snel tot grote merk- en reputatieschade leiden zoals BP recent ondervond of de NS met de plaszak,

en wat te denken van de impact van Youp van het Hek op de klantenservice van T-Mobile.

Innovatie loont!
Dat zeer veel bedrijven en organisaties met kostensaneringen bezig zijn valt te merken, Rabo bedrijfsstatistieken tonen aan dat dienstverleners intussen beduidend minder omzetten. Gelukkig zijn er ook aanbieders die hun energie weten om te zetten naar innovatieve producten en diensten en daar succes mee hebben.
Een beproefde methode daarbij is het houden van een FutureRoom© sessie waarbij je eerst terug gaat naar de kerncompetenties om vervolgens daar vandaan te innoveren naar de toekomst toe.

Ook de aanhoudende recessie weet sommige ondernemers juist aan te sporen, zo heeft de uitvaartmarkt een geweldige boost gekregen met budget uitvaarten en veel meer aanbieders, waarvan een deel enkel online opereren of juist een uitvaart geheel naar jouw wensen uitgevoerd, de klant heeft weer wat te kiezen.

Zeker ook innovatief en tevens gericht op klantwensen is 2theloo, wat het manco aan toiletten in drukke winkelstraten opvangt.

Merken die wel voldoende klantgericht zijn, bovendien authentiek zijn én daarbij ook nog in hoge mate innovatief, hebben zeker toekomst en zullen de markt veranderen met hun hoge tempo van veranderingen. Goede voorbeelden daarvan zijn Google, Apple, BMW, Kuyichi, Bugaboo, maar ook een HEMA, Floris van Bommel, G-Star, H&M, Adidas e.a..
De tijd dat er veel verandert is daar, zorg ervoor dat je zélf de verandering brengt en dat ook blijft doen. Dat kost je veel energie, maar met een juiste focus en een goed team van collega's om je heen is dat prima te doen.

Perceptie en reputatie zijn erg belangrijk voor organisaties en kunnen in deze tijden makkelijk en snel aangetast worden door externe of interne stakeholders, probeer de regie en het overzicht te houden op je merk en communicatie, ook al komt die van buiten.

Marketingwetten om te overleven

- leer je klant (opnieuw) kennen en handel in diens geest en blijf vooral in contact
- beloon bestaande klanten altijd beter dan nieuwe klanten
- hanteer een uitgebalanceerde merkpositionering die de doelgroep aanspreekt
- zorg dat je aanbod voldoende relevant en geloofwaardig is
- vermijd prijserosie door frequent te innoveren
- wees als bedrijf, organisatie en merk transparant en toegankelijk
- andere tijden en andere media nopen tot nieuw en ander communicatiebeleid
- kies voor marktleiderschap of de rol van marktchallenger, blijf weg uit het midden
- hanteer zeer regelmatig je FutureRoom® om de propositie scherp te houden
- breng je ’time to market‘ met 50% of liever meer terug
- werk samen binnen en buiten het bedrijf, partnership en co-creatie loont
- inspireer en train je mensen
- monitor je activiteiten en investeringen zodat je weet wat het oplevert

Zet deze "marketingwetten" eens af tegen de huidige strategie en operatie en analyseer waar de zwakke plekken zitten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie