Na 10 jaar recessie verklaren we de reclamelente officieel voor geopend

Kwijlend bestuderen we de laatste cijfers van het Centraal Planbureau.

Als columnisten weer in de tuin tikken. Vogels met takjes rondvliegen. Koeien met heen en weer slingerende uiers de wei in stuiteren. Stieren achter het hek weer gruizig staan te gluren. Als de stad –met dank aan Gazelle- 40.000 fietswrakken armer is, en het Oosterpark anderhalf miljoen bloembollen rijker. Als Emile Ratelband er weer vrolijk op los knabbelt, aan een 25-jarig groen blaadje. Als Albert Heijn en Delhaize romantisch samen op de kleintjes gaan letten. Als Kim Jong-un zijn raketspulletjes weer lekker buiten heeft uitgestald. En het nu zelfs lente in de rente is. Dan is het ons reclamemensen nondeju toch ook wel gegund om uit die gekmakende winterdepressie te komen!

Men mag dan nog steeds een glamorous beeld van de reclamewereld hebben. De tijd van Don Draper en Mad Men ligt toch echt een halve eeuw achter ons. De limo werd een Astra. De sigaar een sjekkie. En de single malt een sixpack, van de Jumbo. Een dozijn recessies later is het het laatste beetje vet van de botten. En zijn we niet afgeslankt, maar uitgemergeld.

Een decennium lang geen lente in de ogen van de reclameassistente. Kwijlend bestuderen we de laatste cijfers van het Centraal Planbureau. Die ziet weer een omzetstijging in de reclamebranche. En voorspelt dat de economie dit jaar verder en sneller zal groeien, met maar liefst 2% groei in consumentenbestedingen. En de zestien miljard euro die men vorig jaar online bij elkaar shopte worden er dit jaar misschien wel twintig.

We vieren het voorjaar dus inmiddels uitbundig met frisse, vrolijke lentecampagnes voor Hema, Lidl, Jumbo, Albert Heijn. En H&M niet te vergeten, met David Beckham. We creëren de nieuwe wereld voor Eneco. Laten klanten van Reaal bevrijd van zorgen non-stop trampolinespringen. Klanten van Suit Supply dartelen door een fruitig decolleté. We zingen en we springen en we zijn zo blij.
Met herwonnen optimisme brengen we de Philips lichttherapielamp weer naar zolder. Verschuiven onze afspraken bij dokter Rossi naar het najaar. Vegen in plaats van met Het Parool van gister, weer lekker luxe met 4-laags Edet. En verklaren de reclamelente hierbij officieel voor geopend.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie