Samenwerken voor een betere wereld

Met de kredietcrisis werd definitief afscheid genomen van het ik-tijdperk. De vrijheid van de een mag niet ten koste gaan van die van de ander, zo luidt het huidige inzicht. In het wij-tijdperk is het algemene belang groter dan het eigen belang. Er is een grote behoefte aan verbondenheid, aan meer gemeenschapszin. Waar behoeften zijn daar is een markt. En dat is goed nieuws voor ondernemers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Collectief
De Britse econoom, publicist en activist Noreena Hertz kondigde het einde van het Gucci-kapitalisme en het begin van aan. Volgens Hertz winnen begrippen als samenwerking en collectief belang terrein. "We willen onszelf niet meer zien als egoïstisch, superindividualistisch, dat dachten alleen die falende economen maar." Voortaan kiezen we ervoor samen te werken voor een open versie van de toekomst, zegt Hertz. Politicus Willem Vermeend stelt dat een voldongen feit is.

Aardbei
is een van de initiatiefnemers van (vrij naar Strawberry Fields), een platform voor creatieve, jonge mensen die samenwerken voor een schoner milieu. Dat doen ze door burgeracties à la , How organized consumer purchasing can change business. "Ons allereerste project was meteen een succes. Daarvoor benaderden we verschillende uitbaters met de vraag: als wij een feest organiseren in jouw café, hoeveel procent van de omzet wil jij dan besteden aan het verduurzamen van je horecagelegenheid?"

Doe mee
"Beste Hilde," schreef in een gepersonaliseerde, elektronische brief. "Ik ben dit jaar weer gaan fietsen met een doel voor ogen: om te vechten voor de 28 miljoen mensen in de wereld met kanker. Doe met me mee en teken de , waarmee wereldleiders worden aangesproken om iets te doen tegen kanker." Andere sporthelden die mensen bij elkaar brengen zijn Johan Cruijff (Johan Cruijff Foundation), Richard Krajicek en Maarten van der Weijden.

Vrede
is trots om een rol te spelen bij de bevordering van vrede door het bouwen van technologie die mensen helpt elkaar beter te begrijpen, is de boodschap op . Op kunnen mensen hun verhalen delen over hoe Facebook mensen en gemeenschappen met elkaar in contact hebben gebracht. Dat goed doen mensen bij elkaar kan brengen, blijkt uit de activiteiten van . , , het helpt niet alleen om de wereld, maar ook om het bedrijf beter te maken.

Goed Boek
Trendwatchers Hilde Roothart en Irene Ras deden onderzoek naar maatschappelijke innovatie bij consumenten en producenten, burgers en bedrijven. Ze ontdekten dat er talloze initiatieven en projecten zijn die een beeld geven van een hoopvolle toekomst. In beschrijven zij tien kansen die marketing- en communicatieprofessionals inspiratie kunnen bieden.

Verbonden is één van de tien kansen uit Goed Boek. Wat is jouw kans voor een betere toekomst?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie