Sander van der Laan weg bij Albert Heijn

Algemeen directeur van Albert Heijn, Sander van der Laan, vertrekt per 1 februari bij Ahold.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De voormalige commercieel directeur en marketingverantwoordelijke van het bedrijf was 16 jaar in dienst bij Ahold. Wouter Kolk, nu nog executive vice president Specialty Stores & New Markets bij Albert Heijn, volgt hem op.

Dat maakte AH’s moederorganisatie Ahold vanochtend bekend.

Volgens het Zaanse bedrijf is het opstappen van Van de Laan in goed overleg gegaan. Maar Van der Laan krijgt wel een ontslagvergoeding van Ahold. Het vertrek hangt samen met de tegenvallende ontwikkelingen bij Albert Heijn in de afgelopen twee jaar, zegt een woordvoerder van Ahold tegen . De retailer heeft in het vierde kwartaal het marktaandeel in Nederland zien stijgen, maar door de hogere marketingkosten die daarmee gepaard gingen, is de operationele marge gedaald. 

‘Albert Heijn heeft op zich een goede kerstperiode achter de rug, maar dit bedrijf wordt niet gerund op kwartaalbasis’, aldus de woordvoerder. ‘De afgelopen 1,5 à 2 jaar is belangrijk terrein verloren en werd duidelijk dat Albert Heijn moeite heeft met de positionering in de markt. Daarover werden al maanden gesprekken gevoerd, die uiteindelijk hebben geleid tot dit besluit.’

Ahold-topman Dick Boer zegt blij te zijn met een nieuwe directeur uit eigen gelederen. ‘Ik ben blij dat Wouter uit onze eigen organisatie komt. Hij is een ervaren leider met een sterke track record binnen ons bedrijf.’

Spraakmakend
Van der Laan begon bij Ahold als unit manager Albert Heijn in 1998, werd algemeen directeur Gall & Gall in 2002 en kwam in 2003 als commercieel directeur in de directie van Albert Heijn. In 2008 werd hij president & ceo van Giant Carlisle in de VS om in 2010 algemeen directeur van Albert Heijn te worden.

Ahold ceo Dick Boer: ‘Met Sander aan het hoofd heeft Albert Heijn spraakmakende campagnes gelanceerd, die vele prijzen in de wacht hebben gesleept, en die door onze klanten zeer zijn gewaardeerd. Albert Heijn heeft zich ontwikkeld tot een echt multi-channel merk, dat verder met succes naar nieuwe regio’s is uitgebreid.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie