Second Screen wordt First Screen

Jeroen de Bakker deed deze voorspelling tijdens Koffiedikkijken 2012. Daar zou Jeroen best eens gelijk in kunnen krijgen. Ik zie zelf al dat ik, met name door mijn iPad, vaak moeite heb om het programma op televisie te volgen. Het gaat me vaak niet snel genoeg. Klopt ook wel, want vrijwel alle programma’s worden dusdanig uitgerekt dat er een maximaal blok mee valt te vullen, met bijbehorende reclames natuurlijk, die ik tegenwoordig dan ook alleen maar hoor...

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ik mis echt de interactieve mogelijkheden van televisieprogramma’s. Een oproep als "Twitter mee op " voelt al als een makkelijke en toegankelijke eerste stap. Maar ik verwacht meer. En liefst socialer.


Een lastig ding is natuurlijk dat er maar een klein deel van de televisieprogramma’s live worden uitgezonden, dus echt heel interactief kan het vaak om die reden al niet worden. Maar alsnog vind ik het leuker om te zien wie van mijn vrienden ook naar dit programma kijkt, en discussieer ik graag realtime met hen mee. Dat laatste kan inmiddels al via de televisiegids app van Nu.nl, maar het is eigenlijk verbazingwekkend dat nog niet ieder televisieprogramma een eigen Twitter # heeft. Daar zou Hilversum een stuk actiever in kunnen zijn.


Maar ik wil nog meer! Zomaar in de ruimte kletsen over een programma kan leuk zijn, maar worden geprikkeld om te reageren op bijvoorbeeld stellingen of keuzes zou de conversatie misschien al wat meer voeden. De Twitter gesprekken die er nu rond een programma plaatsvinden, zijn veelal van het niveau ‘geschreeuw’. Ik zou me kunnen voorstellen dat de makers van het programma op het moment van uitzenden zelf ook meedoen aan de discussie, of actief meningen vragen.


En dat is alleen nog Twitter. Kijk even naar hoe RTL het doet met The Voice: een eigen app, die behoorlijk informatief en interactief is. Facebook zit volledig geïntegreerd - waar zijn Hyves en Twitter? - en er kan direct in de app meegespeeld worden voor echte prijzen. Dat noem ik interactie. En als het die kant op gaat, kan het tweede scherm inderdaad wel eens belangrijker worden dan het eerste. DWDD doet het al een stuk minder interactief. Zij hebben ook een eigen iPhone app, waar je alleen oudere afleveringen opnieuw kunt bekijken. Wow!


Nee, dat kan beter, veel beter. Denk aan alle spelshows die op televisie zijn, Lingo bijvoorbeeld. Speel live mee met de kandidaten en maak tegelijk zelf ook kans op prijzen. Zeker weten dat we televisie op die manier kunnen herontdekken. Wij, als digitaal bureau, zeggen steeds vaker dat als we een digitale campagne echt tot een groot succes willen maken… hebben we toch ook televisie nodig voor de bekendheid.

Een voorbeeld is wel de Maak de Smaak campagne voor Lay’s. Zonder de content-deal met RTL was dat nooit zo’n succes geweest.

;" title="MobileMarketingNl#5719841690006255794&;">

Een stap verder zie ik mogelijkheden voor merken om samen met omroepen en programmamakers na te denken over de mogelijkheden van sponsoring in het tweede scherm. Inderdaad ja, zoals Vodafone dat doet met The Voice.

Maar.. de interactie die ik nu zie, is nog heel erg individueel en niet sociaal. Het wordt al socialer, als ik met de mensen met wie ik in een kamer ben, tegelijk kan spelen. Een digitaal gezelschapsspel dus, totaal toegespitst op het programma waar we nu samen naar kijken. Niet bij een spannende film natuurlijk, maar wel bij gameshows. Denk aan de hit Ik hou van Holland. Ik heb het vermoeden dat we hier vele tien duizenden Nederlanders kunnen activeren om live mee te doen.

Ik wil ook mee wedden bij Wedden dat ik het kan. Punten geven aan de band in DWDD, mee gokken op Ruben vs Sphie in L.A., live meedoen aan het Nationaal Dictee of de MAX Geheugentrainer. Ik ben heel benieuwd waar dit naar toe gaat komend jaar!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie