Tankstations moeten uit een ander vaatje gaan tappen

Vorige week zag ik in de media voorbij komen dat sommige tankstations alcohol willen gaan verkopen. Dit is in het buitenland namelijk al toegestaan. Ergens is deze gedachte niet vreemd, want tankstations worden vaak gebruikt als supermarkt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit is de tankstations jaren geleden ook niet ontgaan en ze hebben hier goed op in weten te spelen. Tankstations zijn vandaag de dag zelfs het grootste voorbeeld van cross sellen. Ik zou de term bijna willen veranderen in cross-shellen. Een sales training van een tankstation cashier gaat alleen niet verder dan "had u er nog een bounty, snicker, stimorol, smint, AA-tje of toch een ijsje bij gewild". Het is iets wat een aantal jaren geleden is geïntroduceerd en wat klaarblijkelijk zijn vruchten afwerpt, want er is geen tankstation meer waar deze vraag niet wordt gesteld. Echter vraag ik mij sterk af of deze methode nou echt de ideale manier is om aan de benodigde extra omzet te komen.
Er is namelijk al een flinke survivaltocht voor nodig om tussen alle producten door je pad te vinden naar de kassa, waar ook nog eens een tijdelijke aanbieding staat. Hier kan je niet omheen. Maar de vraag van een kassa bediende irriteert mij wel enorm. En zorgt er zelfs voor dat je met een minder lekker gevoel de deur weer uitloopt. Je moet namelijk ergens "nee" tegen zeggen en wij mensen houden er niet van om ergens "nee" tegen te zeggen. Sterker nog, ik loop al bijna met tegenzin naar de kassa omdat ik weet dat die vraag gaat komen. En volgens mij is het niet meer van deze tijd. Het is juist de bedoeling als merk om een zo positief mogelijke relatie aan te gaan met de klant. En deze zo positief mogelijk je "winkel" te laten verlaten. En grote kans dat sommige klanten die wel "ja" zeiden tegen die Mars, ook een slecht gevoel eraan over houden. Deze hadden immers de hele reis richting de kassa die snoep behoefte kunnen weerstaan, maar bezwijken dan toch nog door die ene vraag.

Vandaag de dag denk ik dus dat tankstations van andere huize moeten komen om te cross sellen. En dat het juist de bedoeling is om de klant positief het tankstation uit te laten lopen. Dus ik stel voor om eerst cross shelling aan te pakken alvorens er over drank wordt nagedacht. Want ik zie het toch niet helemaal goed gaan als je in de toekomst gaat afrekenen en je krijgt de vraag "had u er nog biertjes bij gewild, nu 2 voor 2euro".

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie