Tweede leven voor zeldzame muziek

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Deutsche Grammophon, sinds 1898 Duitslands hofleverancier van klassieke muziek en nu onderdeel van Universal, opent vandaag zijn , waarin 24.000 albums en box sets in DRM-vrij mp3-formaat worden aangeboden.

Ook al is het aanbod van online klassieke muziek schaars (zelfs iTunes biedt relatief weinig klassiek aan), een online muziekwinkel is niet uniek. Wat de shop van Deutsche Grammophon dan wel uniek maakt is het 'back catalogue' aanbod.

Ruim 600 'out-of-print' albums uit de rijke historie van het label, cd's die dus niet meer geperst worden en alleen nog verkrijgbaar zijn op de tweedehands markt, worden ook in de shop aangeboden. Al eerder schreef ik over de , een doelgroep die veel geld uitgeeft aan hun favoriete muziek en nu met een initiatief als deze DG Web shop goed bediend wordt.

Laten andere platenlabels en ?maatschappijen hier een voorbeeld aan nemen. Motown (ook onderdeel van Universal), Blue Note, Atlantic, EMI, ? ik kan er zo nog wel een aantal opnoemen met een rijk gevulde maar moeilijk verkrijgbare back catalogue. Re-release van de meeste 'out-of-print' albums is vaak een kostbare zaak in verband met rechten en relatief hoge reproductiekosten, maar door de muziek in mp3-formaat aan te bieden worden rechtenkwesties veelal omzeild en zijn er nauwelijks reproductiekosten. Na de platenlabels en ?maatschappijen mogen dan ook de filmmaatschappijen volgen. Wanneer komen die obscure nu eindelijk eens uit op dvd en als download?!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie